It-trøbbel for Aetat

En omfattende sentralisering i Aetat medfører problemer, men vil ifølge it-sjefen ikke gå ut over klientene.

Aetat sentraliserer infrastrukturen. I en oppgradering av både maskinvare og programvare valgte organisasjonen å kvitte seg med lokale serverne til fordel for en sentral løsning for epost og fillagring.

- Det har vært noen problemer med løsningen. Det er ikke uvanlig ved prosjekter av et slik omfang, og vi har dessverre i sluttfasen av en tre måneder lang utrulling opplevd problemer med driften av løsningen. Dette har medført frustrasjoner hos noen av våre ansatte, sier Nina Aulie, it-direktør i Aetat, til Computerworld.no.

Desktopp og backoffice

Oppgraderingen av serverparken var nødvendig. Samtidig ble det bestemt å velge en sentral kalender og en annen epost-løsning, Microsofts Outlook.

Med det samme får alle ansatte en ny epostadresse uten noen lokale spesifikasjoner.

- Det har vært utrolig mange involvert i dette. Det har i noen tilfeller vært trøbbel med sammenheng mellom backoffice-løsningen og desktopen. Problemene er isolert og vi har stabil drift, sier Aulie.

Vil ikke merke noe

Ifølge Aulie vil klientene til Aetat ikke merke noe av omleggingen.

- Det kan hende at dialogen med saksbehandler berøres, hvis desktoppen ikke fungerer hos våre ansatte. Men alle andre tjenester, som utbetaling er sikret og problemfrie, sier Aulie.

Oppgraderingen og sentraliseringen er i siste fase, og vil ifølge Aulie være ferdig før jul. Det er Siemens Bussines Service som har ansvaret for prosjektet.