It-trøbbel i Nydalen

It-trøbbel i Nydalen

BI-studenter klager over sviktende teknologi i splitter nytt bygg.

It-avdelingen ved Handelshøyskolen BI har nok å henge fingrene i om dagen. Problemene står bokstavlig talt i kø.

I løpet av skolens åpningsmåneder har studentene opplevd en rekke problemer med pålogging, utskrift og nettverk. Problemene har blant annet ført til at studentene ikke rekker innleveringsfristene.

It-direktør ved BI Knut Jørgensrud beklager problemene, men mener at situasjonen er på bedringens vei.

- Vi har hatt problemer med våre tynne klienter. Det har tatt lang tid å analysere hvor feilen lå, men vi har nå funnet kilden til problemet. Det viser seg å være et minnebufferproblem som fører til at serverne blir overarbeidet når mange studenter logger seg på samtidig, forklarer han.

Mye teknologi

Da nye BI åpnet dørene i Nydalen 29. august i år ble studentene lovet et teknologisk vidunder. Bygget har hele 99 WiFi-antenner, et virtualisert adgangs- og brukeradministrasjon, samt et hypermoderne bibliotek. Rundt i bygget er det plassert 430 tynne klienter som studentene fritt kan benytte seg av i studiearbeidet. It-løsningene er i hovedsak levert av Commax og Dell.

Masterstudent Birgitte Sjøthun sier til Computerworld at sviktende utstyr er et dagligdags problem ved skolen. Hun forteller at hun for få dager siden måtte lete svært lenge etter en pc som virket. Når hun først fant en, hang den seg opp og hun mistet halve oppgaven sin.

- Når man har et slikt tilbud bør man kunne benytte seg av det. At mange studenter jobber samtidig er noe man burde ha forutsett, sier hun.

På overtid

Også studentavisen Inside ved BI har den senere tid fokusert på it-problemene ved skolen. Redaksjonssjef Rune Fylling mener det er merkelig at man fortsatt ikke har fått ordnet opp i problemene.

- Det er ille at det mest grunnleggende datautstyret ikke fungerer. Jeg registrerer at det trådløse nettet fortsatt ikke virker på min pc. Man burde strengt tatt hatt kontroll på dette ved skolestart, sier Fylling.

Problemene oppstår spesielt når et stort antall studenter skal hente undervisningsmateriale på skolens nettsted før forelesningene. Jørgensrud forteller at it-avdelingen har satt inn en hjelpeserver for å løse problemet. Da Computerworld testet systemene tirsdag formiddag tok det tolv sekunder å logge seg på. Dette er Jørgensrud godt fornøyd med.

- Vi har jobbet natt og dag siden 1. august for å få ting i orden. Vi må nok innse at vi er en del på overtid, men vi har tro på at alt fungerer som det skal om kort tid, sier han.

Skrivertrøbbel

Et vel så stort problem har vært skriverløsningen. I utgangspunktet er det meningen at studentene skal kunne skrive ut dokumentene sine ved hjelp av et køsystem kalt Follow Me. Dette betyr at studentene bruker studentkortet til å iverksette utskriften ved en ønsket skriver. Løsningen er levert av Océ, som nå har opprettet to nye stillinger for å hjelpe studentene med utskriftene. Ifølge Jørgensrud har det har vært et utrolig kjør på tre spesifikke skrivere, og man har nå satt inn en ekstra for å få fortgang i systemet.

- Antall feilmeldinger har gått ned, men vi er ikke helt fornøyde enda. Det er ille at studentene ikke får ut utskriftene sine når det haster med innleveringer. Her må vi bare legge oss flate, sier Jørgensrud.