- ITIL lar deg kopiere suksess

- ITIL lar deg kopiere suksess

Bjørn Lysgård i Syscom og Alastair Trower i Frontrange mener norske bedrifter kan lære av andres feil med It Infrastructure Library (ITIL).

ITIL handler om å sette it i et system for å bygge opp under organisasjonens forretningsmessige mål. Altså et rammeverk for strategisk it.

En av grunnene til at ITIL har kommet i fokus først nå er at it ikke lenger bare betraktes som en problemsløser. Det settes nå større forretningsmessige krav til investeringene. Samtidig er bedriftene blitt mer it-avhengige. Bare se på hva epost betyr, sier Bjørn Lysegård, ITIL-ekspert i rådgivningsselskapet Syscom.

Det var på 1980-tallet det startet i offentlig sektor i Storbritannia. UK Central Computing and Telecommunication Agency hadde behov for felles retningslinjer og språk for operasjonelle prosesser som endringsledelse, problemløsning og levering av tjenester. De utviklet derfor ITIL. Men det er først de siste par årene at ITIL har bredt om seg som en akseptert metodikk.

Forstå konsekvensene

Produktsjef Alastair Trower i Frontrange mener at ITIL handler om å få oversikt.

- ITIL er å gjøre den massive it-infrastrukturen om til logiske tjenester som er fundamentet i selskapet. Det handler om å se de forretningsmessige it-påvirkningene innen økonomi, logistikk, kundebehandling og så videre, sier han.

Trowers selskap, som har sin historie i crm-markedet, lanserte nylig et nytt produkt, Frontrange ITSM, som er ITIL-kompatibelt. Verktøyet består av moduler som er basert på prosessene i ITIL.

Alastair Trower mener man med ITIL kan lære av andres feil og heller kopiere de som har hatt suksess. Med det riktige verktøyet kan man modellere endringer it-systemene for å se hvordan dette påvirker prosessene i organisasjonen - og motsatt.

- ITIL er til for at it skal virke på en god måte. Et godt rammeverk er viktig for å lykkes. Og jeg mener bedrifter vil bli mer konkurransedyktig med ITIL, sier Trowers.