Ja, vi elsker smarttelefon og nettbrett

Ja, vi elsker smarttelefon og nettbrett

Pc-omsetningen fossblør. Vi kjøper heller nettbrett og bruker mye mer penger på avanserte telefoner.

Elektronikkbransjen her til lands gjør det bedre enn i våre naboland Danmark og Sverige. For første gang på to år er det i 2012 i pluss. 3,1 prosent økning fra fjoråret er totalregnskapet, omsetningen på varegruppene som telles er 26,85 milliarder - regnet ut fra prisen kunden betaler for dem.

Men i forbrukermarkedet har dog pc-en fått seg en knekk. Nedgangen i salget er 14,2 prosent i verdi, 3,7 milliarder endte salget på.

Ivrige på mobiler

Det vi ikke kjøper av pc-er, tar vi derimot igjen ved å kjøpe mobiltelefoner. Økningen fra fjoråret er 22,2 prosent, fortsatt målt i verdi ut fra prisen kunden betaler. 7,5 milliarder brukte vi på mobiltelefoner i 2012. Mens volumet faktisk har gått ned 2 prosentpoeng, fra 2,25 millioner til 2,2 millioner enheter.

- Vi kjøper stadig mer avansert og dyre mobiler, sier Marte Ottemo, kommunikasjonssjef i stiftelsen Elektronikkbransjen.

86 prosent av de solgte mobilene var smarttelefoner i 2012, prosentandelen lå på 65 prosent i 2011. Tallet forventes å ligge på 90 når 2013 gjøres opp.

Samtidig forventes en marginal nedgang i volumet av mobiler i 2013. Rett og slett fordi vi beholder våre dyre mobiler en stund lenger.

- At folk kjøper dyrere fører til litt lavere utskiftingstakt. I tillegg er det en del produsenter som kommer med færre nye håndsett.

Brett er fett

Og pc-salget går altså ned 14,2 prosent i verdi. Derimot ser stiftelsen på andre siden av gata en kommende trend med nettbrett.

- Det vi ser er at nettbrettpopularitet fører til en viss grad av kannibalisering, sier Ottemo.

De har ikke målt produktgruppen før, og kan heller ikke fastslå produktgruppen helt konkret ettersom enkelte produsenter ikke oppgir konkrete tall, men anslår ut fra ulike kilder at det gikk 500.000 stykker i 2012.

- Vi har ikke tall for 2011, så kan ikke si noe om vekst, men våre kilder forteller at den har vært enorm. Det har vært spesielt høyt salg de siste to månedene av året, der mange ble utsolgt.

En viss balanse

Omsetninger heller ikke tatt med i nettbrett-tallenes tale. Men tar man utgangspunkt i en snittpris på 4 lapper per stykk, er enden av visa i så fall to milliarder kroner oppå de nevnte 26,85 milliarder.

For 2013 forventes en ytterligere nedgang for pc-en og kraftig vekst for nettbrettet.

- Vil nettbrettet klare å balansere ut det dalende pc-salget?

- Ja, det er mulig. Men det som blir spennende å se er hva som skjer med det kommende segmentet av hybrid-pcer og touch-skjermer, som kombinererer nettbrettfordelene med fordelen de tradisjonelle pc-ene har.

Lyd/bilde

Av annet snadder kjøper vi stadig større tv-skjermer, om enn noe færre skjermer. 50 prosent av dem har 3D-funksjonalitet, 60 prosent er smarte. Det selges færre digitale videospillere. Hele 54 prosent færre DVD-spillere, men en oppgang på 7 prosent for Bluray. Men det er tydelig at det er strømming via tjenester som Netflix og Viaplay som gjelder, totalt er det nedgang blant avspillerne, og ytterligere nedgang forventes.

Digitalradiosalget, såkalte DAB-radioer, økte med 64 prosent, hvorav 53 prosent blant bilradioer og hele 900 prosent blant mer portable DAB-radioer (som solgte ganske beskjedent i 2011, men økte til 80.000 enheter i fjor).

- DAB-radio har hatt en økning på 171 prosent på to år, sier Ottemo.

- Har DAB noen hensikt lenger? Vil ikke for eksempel bilene om få år være preget av sim-kort og medfølgene Spotify/Wimp/nettradio?

- Når vi ser hvor lang tid bilbransjen brukte på å implementere DAB tror jeg det er en god del år frem i tid, sier Ottemo.

Og faktisk: den gamle platespilleren henger fremdeles delvis med i taktene, salget har ligget stabilt på rundt 4000 enheter de siste åra.

Kamera

På kamerafronten går kompaktkamerasalget ned, 30 prosent i antall og 16 prosent i verdi.

- Blant kameraer til under 1000-lappen ser vi den største svikten, det er naturligvis på grunn av mobiltelefonen, sier Bjørn Mangset fra Fotorådet, som også er administrerende direktør i Nikon Norge.

- Det som har blitt viktig er modeller med god zoom og ting som trådløsnett. Vi ser lavere salg, men økning i gjennomsnittspris.

På speilrefleks går antallet ned 8 prosent.

- Speilrefleks i Norge er veldig stort, og vil holde seg veldig stort. Fullformat har for eksempel vært en suksess, sier Mangset.

Sportsfilm

Veksten i kamerabransjen kommer blant såkalte kompakte systemkamera, de som ser ut og til dels fungerer som kompaktkamera, men som samtidig kan bytte optikk. 88 prosent vekstøkning, 113 prosent verdiøkning, men det understrekes at produktgruppen er ganske fersk. Antallet har økt fra 9.000 til 17.000 enheter.

- Folk liker hastigheten, at de er kompakte og enkeltheten, sier Mangset.

Totalt er det en verdinedgang på fem prosent. Men når folk først kjøper dyrt kamera, slenger de gjerne på litt tilbehør. Optikksalget har gått opp 21 prosent og utgjør 80.000 enheter, tilsvarende 32 millioner kroner.

Og mens salget av tradisjonelle videokamera går ned 26 prosent, til 28.000 enheter, verdi 98 millioner kroner, går salget av sportskamera opp. I år har bransjen valgt å splitte disse to kategoriene. Såkalte "action camera" du kan feste på skihjelmen og lignende solgte 31.000 enheter i fjor, verdi 93 millioner kroner.

Resten av de 26,85 milliardene gjelder hvitevarer, som løftes av oppussingsprosjekter og hyttefelt som får strøm.

Liten kuriositet til slutt: Salget av trådløse telefoner går ned 33,9 prosent i omsetning, fra 112 til 74 millioner.