Japansk Itunes-suksess

Japansk Itunes-suksess

Apple solgte over en million låter på fire dager og knuste konkurrenten Sony.
Apple har hatt en kanonstart i Japan med sin online-musikktjeneste Itunes. Selskapet solgte en million låter i løpet av de fire første dagen etter åpningen.

Dette kunngjorde bedriften mandag.

Tallene er knusende for konkurrent og hjemmefavoritt Mora, som er relatert til Sony. Denne nettmusikkstjenesten selger ifølge egne tall 450.000 låter per måned i Japan.

Apple åpnet sin Itunes-tjeneste i Japan i forrige uke. I USA har Itunes vært i bruk i to år allerede, i de store europeiske landene ett år, mens mindre land i Europa, som Norge, fikk sin egne tjeneste i starten av sommeren. At Apple er såpass sent ute i Japan skyldes ifølge selskapet først og fremst de vanskelige forhandlingene med musikkselskapene.

Dyr musikk

Salgssuksessen i Japan kommer på tross av at prisene ligger betydelig høyere enn i Europa og USA. De fleste låter koster 150 yen, som er tilsvarende 1,34 dollar eller 1.08 euro. I USA koster en låt 99 dollarcent, i Europa 99 eurocent.

Dermed er Apple forøvrig billigere enn konkurrent Mora, som tar mellom 210 og 315 yen per låt.