Java som startmotor

Java som startmotor

Det startet med en løsning for sms fra treneren til hele laget. Næringslivet fattet interesse og siden ballet det på seg.
-- Vi har jobbet mye med Java på mobil, J2ME, i halvannet år. Vi ser at Javaspillene baner vei og åpner for at folk blir vant til å laste ned små programmer, sier daglig leder Øystein R. Skiri i Boost Communications.

Etter suksessen med sms-løsninger har Boost blant annet laget en kinoløsning for Filmweb hvor du får oversikt over ledige seter, og kan bestille og betale kinobilletter rett fra mobiltelefonen.

Løsningene fra Boost vil fungere på de fleste mobiltelefoner med Java. Men ikke nødvendigvis ikke alle. Skiri forteller at ikke alle mobilprodusenter gjør det like lett for Java-utviklerne. Han har imidlertid stor tro på Java-løsningene.

Egen nisje

-- Det vokser frem en nisje mellom mobiltelefoner og pda-er eller smarttelefoner. Pda-løsninger kan være tunge eller dyre ved at de krever ekstra maskinvare. Javaprogrammer som samkjører med server kan håndtere enklere løsninger som ikke krever så avansert utstyr som en pda. For eksempel kan kjøreordrer eller timelister håndteres med mobiltelefon, sier Skiri.

Han forteller at de har klar en demo på en løsning for bestilling av flybilletter fra mobilen, hvor særlig mulighetene for endring av billetten er spesielt. Blant annet med mulighet for valg av sete.

Ferdig installert

-- En fordel ved at løsningene er baserte på Javaprogrammer, er at de kan leveres sammen med mobiltelefonene, og at brukeren kan velge å prøve eller kjøpe applikasjonen, sier Skiri.

For Kunnskapsforlaget har Boost laget løsning for leksikon og ordbøker på mobilen som virker på samme måte som de løsningene som forlaget har for pc. Skiri ser for seg forretningsmuligheter som at du får tilbud om å kjøpe fransk-norsk ordbok når du har landet i Frankrike og slår på telefonen.

-- Vi har i alle fall nok å gjøre og er i full fart fremover. Vi har greid oss i snart fire år og gjennom nedgangstider. Nå skal vi ha inn nye styremedlemmer. Vi vil etablere oss i to-tre nye land, og vi vil kanskje hente inn mer kapital, forteller Skiri.