Jentene strømmer tilbake til NTNU

Jentene strømmer tilbake til NTNU

En reklamekampanje til 600.000 kroner sørget for at jentene har stått i kø for å komme inn på ikt-utdanningen ved NTNU.
TRONDHEIM: Etter mange år med nedgang er det nå blitt mer populært å søke seg til landets ingeniørstudier. Problemet for it-bransjen er at interessen for ikt-studier ikke følger samme trend.

Men i Trondheim har de takket være en effektiv reklamekampanje nesten fordoblet antallet kvinnelige søkere. Den slår også positivt ut på totalstatistikken. Søkingen til ikt-linjene ved NTNU økte med 18 prosent fra i fjor til år.

Attraktive kvinner

Reklamekampanjen var bredt anlagt med annonser i aviser, magasiner, på internett og via sms. Budskapet var enkelt; kvinner i it-bransjen er attraktive på jobbmarkedet.

-Det var ikke avgjørende for å velge et it-studie, men det er ingen bakdel at det er lettere å få jobb som jente i bransjen, forteller Kristin Haga, som var en av jentene som startet på informatikk-linja i høst.

Kvinneandelen ved NTNU har vært sterkt dalenede siden toppåret i 2002, da 22 prosent av studentene var kvinner. I fjor var andelen nede i 18 prosent.

Mens landsgjennomsnittet viser en nedgang i søkingen til it-studier, kan NTNU slå i bordet med 18 prosents økning på ikt-linjene. I snitt økte den kvinnelige søkemassen med nesten det dobbelte og viser at reklamekampanjen har hatt innvirkning på interessen uansett kjønn. I år fikk 60 kvinner tilbud om plass på ikt-linjene mot bare 16 i fjor.

Kampanjen kostet nærmere 600.000 kroner, men ved NTNU mener de den var vel verdt pengene.

- Med tilbud om studieplass til 275 prosent flere må kampanjen betegnes som en suksess. At den får flere gutter til å søke ikt-studier var bare delvis tilsiktet, men meget gledelig, sier Sølvi Silset, som til nå har hatt vært prosjektleder for Jenter og Data.

Les hele saken i denne ukens Computerworld