- Mye mer fokusert

JOBBEN MIN: Lederjobben hos BenQ skjerper kravene til fokus for den nye norgessjefen, Bengt Boquist. Sammen med partnerne er målet å bli nummer én på skjerm og projektor i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Bengt Boquist var 1. oktober på plass som ny Country Manager for BenQ i Norge.

Boquist kommer fra stillingen som salgssjef i EET Europarts, hvor han har jobbet i over 18 år. Han tar over etter Terje Gjeisklid, som nå forlater it-bransjen. Gjeisklid hadde stillingen i Norge siden den ble etablert for over seks år siden. Boquist har jobbet med BenQs produkter i EET helt siden produsenten byttet navn fra Acer Peripherals i 2001.

- Stillingen ble nevnt til meg i forbindelse med at Terje Gjeisklid valgte å finne nye utfordringer. I og med at jeg har jobbet med BenQ-produktene i mange år og kjenner markedet og bransjen godt fant jeg det veldig interessant, og jeg så en mulighet til å gjøre noe annet etter mange år i EET.

- Mye mer fokusert

- Hva er den største forskjellen mellom å jobbe i distributørleddet og for en produsent?

- I EET var jeg salgssjef i mange år, og hadde ansvaret for 14 mennesker. Det er klart at arbeidsoppgavene nå er mye mer fokusert sammenliknet med i EET, der jeg har hatt en finger med i det meste som har skjedd. Nå skal jeg utelukkende jobbe med produktene til BenQ sammen med partnerne og forhandlerleddet. Det er nok den største forskjellen sånn sett. Jeg er jo vant til å jobbe med nye produkter og ny teknologi, så mye blir det samme.

- Det er en ganske lang karriere du har bak deg i EET – er det vemodig å forlate selskapet?

- Jeg har jobbet i EET siden før internett, jeg var vel nummer åtte som ble ansatt som lovende ung mann. Jeg fikk først ansvaret for minnebrikker fra Kingston. Det var det viktigste agenturet til EET da, og du kunne putte minnebrikker for et par hundre tusen kroner i skjortelomma. Men EET har vært flinke til å snu seg og finne sin nisje, og det har jo blitt et stort og solid selskap med en veldig bra plass i markedet.

- Det har vært utrolig morsomt og gøy å være med på denne reisen, og sånn sett er det litt vemodig å forlate selskapet. Men alt har en ende, og jeg gleder meg til veldig å ta fatt i de nye utfordringene i BenQ fremover, sier Boquist.

Skal bli nummer én

Målet til BenQ er ifølge Boquist å bli nummer én på skjerm og projektor i Norge. Han mener selskapet som merkevare i Norge er mest kjent i «entry-level»- segmentet samt for sine produkter i hjemmekinomarkedet.

- Det store volumet ligger i segmentet for rimeligere produkter, som 24-tommers skjermer og enkle projektorer, sier han.

- Vi skal fortsette å vokse i dette segmentet, men i Norge har vi nok mest å hente på business-siden og profesjonelle AV-løsninger. Så gjelder det selvfølgelig å beholde posisjonen vi har i de segmentene vi allerede er i, sier han.

Selv om han har jobbet med BenQs produkter i EET i over ti år, var en av Boquist første oppgavene i den nye stillingen å sette seg enda grundigere inn i selskapets portefølje.

- Vi har lenge vært blant topp tre i Norge på både skjerm og projektor. På verdensbasis er vi ledende på DLP-projektorer.

- Men BenQ er mer enn bare projektor og skjerm, selv om det er kjerneforretningen. Det kommer nye produkter hele tiden, og det blir min jobb å fase inn disse produktene i det norske markedet.

Nye produkter

Blant annet har selskapet nylig lansert nye storformat touchskjermer i 42-, 55-, 65-tommersformat.

- Det er spesielt aktuelt nå i forbindelse med lanseringen av Windows 8 og utbredelsen av smartboards i skoler og på møterom.

I tillegg kommer en ny familie med digitalkameraer.

- Digitale kameraer er noe BenQ har hatt i sortimentet tidligere. Det har vært litt frem og tilbake, men nye modeller kommer på markedet nå.

En annen spennende produktgruppe er ifølge Boquist BenQs led-belysningsprodukter.

- BenQ er store på led, blant annet benytter skjermproduktene våre teknologien. Vi ser også på muligheten til å løfte frem led-belysning som en egen produktportefølje med både lamper og armaturer, sier Boquist.

I Norge har BenQ distributøravtaler med Komplett, EET og Tech Data, samt en direkteavtale med Elkjøp.

- Med de partnerne føler vi at vi dekker markedet veldig bra.