Jomfruelig nettsatsing

Jomfruelig nettsatsing

Virgin Group satser nå tungt på digital musikk.
Virgin Groups datterselskap Virigin Digital skal kapitaliserer på merkevaren til de tradisjonelle butikkene til Virgin Megastore. Musikkbutikken på internett skal konkurrere mot Apples musikkbutikk iTunes.

Virgin vil ta 99 cent per sang og skiller seg ut i forhold til iTunes ved at de vil ta 7,99 dollar for at du skal kunne brenne filene til en cd eller overføre de til en digital musikkspiller som støtter Windows Media formatet. Sangene kan imidlertid bare spilles på datamaskinen du brukte for å laste de ned.

Apples musikkspilleren iPod og musikkprogramvaren iTunes støtter imidlertid ikke Windows Media formatet, og Virigins lignende programvare fungerer bare på Windows. Et annet problem er at abonnementsordningen som Virigin tilbyr, vil invalidisere all tidligere kjøpt musikk.

Virigins abonnementspris er imidlertid to dollar billigere enn både RealNetworks og Napster, og de håper i følge IDGs egen nyhetstjeneste å differensiere seg i forhold til konkurrentene med mye informasjon om artistene som biografiske data, anmeldelser og en fremtidig plan for å linke abonnementsordningen opp mot mobiltelefoner.

Virgins internettbutikk har nå en million sanger til salgs, og vil øke antallet i løpet av de kommende månedene.