Facebook stenger annonsesystem

Facebook stenger annonsesystem

Det omstridte reklamesystemet Beacon stenges ned etter et forlik.

Facebook har godtatt å stenge ned reklamesystemet Beacon etter massesøksmål. Søksmålet fra august i fjor beskyldte Facebook og Beacon-partnere som Blockbuster og Overstock.com for en serie med lovbrudd på personvernsfronten, skriver Computerworlds internasjonale nyhetstjeneste.

En avtale mellom partene i rettssaken, som ble spikret sent fredag forrige uke, medfører ikke bare at Beacon stenges, men også at en uavhengig stiftelse, som skal promotere personvern og sikkerhet på nettet, etableres. Den vil finansieres med penger fra rettsavtalen, rundt 56 millioner norske kroner.

- Lært mye

- Vi har lært mye fra Beacon-prosessen. For det første har det blitt understreket hvor kritisk det er å gi utvidet brukerkontroll over hvordan informasjon deles. Vi lærte også hvordan vi effektivt skal kommunisere endringer vi gjør når det gjelder brukeropplevelser, sier Facebooks kommunikasjonsdirektør Barry Schnitt i en uttalelse.

Schnitt sier Facebook gleder seg til å opprette personvernsstiftelsen. De har ambisjoner om å teame stiftelsen opp med eksisterende sikkerhets- og personvernsorganisasjoner.

Et Facebook-mareritt

Beacon som ble lansert med mye skryt og stolthet i november 2007, men ble kjapt et mareritt for Facebook. Beacon skulle spille en nøkkelrolle i Facebooks strategi for sosiale reklamer, og skulle viderebringe til folks Facebook-venner hva Facebook-brukerne gjorde på nettsider med i Beacon-konseptet - som ville vist sosial aksept for et nettsted.

Men Facebooks medlemmer mente Beacon var vanskelig å forstå, og mente dessuten tjenesten var påtrengende. Mange folk ble skrekkslagne da de fant ut at Facebook-vennene så hva hadde gjort på nettsider, for eksempel hvilke kjøp de hadde gjort.

Kritikerkoret fikk kjapt medlemmer både fra sikkerhetseksperter og personvernsadvokater. Selv om Facebook flere ganger modifiserte Beacon, ble konseptet aldri tatt imot med åpne armer.