Full navnekrig om Easybring

Full navnekrig om Easybring

Posten Norge vil nekte Easybring navnet sitt. De mener det kan forveksles med Bring.

Ifølge en pressemelding fra Posten har bedriften bedt Patentstyret oppheve registreringen av transportfirmaet Easybring, og på den måten hindre videre bruk av navnet.

Ifølge Posten er det for lett å forveksle Easybring med Postens egne virksomheter Bring og Bring Express.

Hevder navnet spiller på Posten

- Vi ønsker unngå forveksling av virksomhetene, sier Elisabeth H. Gjølme, kommunikasjonsdirektør i Posten Norge.

Hun sier at hun opplever at Easybring forsøker å spille på Postens kjente merkevare, og det gode ryktet Bring har opparbeidet i markedet.

Bring ble etablert i 2008 for Postens virksomhet rettet mot bedriftskunder i Norge og Norden.

Sosial tjeneste

Easybring holder på å utvikle en ny tjeneste som bruker smartmobiler til å koble sammen folk som trenger å sende eller motta ting.

Tanken er at folk på reisefot skal kunne hjelpe hverandre og ta med ting på veien. Og på den måten få dekket noe av bensinutgiftene.

I en bloggpost skriver Heidi Nordby Lunde, kommunikasjonsdirektør i Easybring og kjendisblogger under pseudonymet VamPus, at hun tror de fleste vil klare å skille mellom Postens Bring og den sosiale tjenesten Easybring.

- Posten skriver at de vil unngå forveksling av virksomhetene, men det tror vi ikke er et problem da vår tjeneste er en sosial tjeneste som gjør det enklere for hyggelige folk å gjøre andre en tjeneste, skriver Lunde.

Hun skriver også at Easybring, med sine fire ansatte, er klare til å ta utfordringen, og avslutter bloggposten med ordene "Bring it on!"

- Posten har misforstått

Erland Bakke, administrerende direktør i Easybring, er på vei til sin advokat når Computerworld kontakter ham. Han synes dette er veldig leit.

- Jeg tror Posten har misforstått. Vi skal lansere denne tjenesten i flere land, og vi har ikke engang tenkt på det norske ordet "bring". Vi er hovedsaklig et it-selskap, sier Bakke.

Han forteller videre at navnet Easybring ble valgt av hovedaksjonær Knut Bjerke, som også kom med ideen til tjenesten.

- Bjerke var i USA, og han sjekket at domenet easybring.com var ledig. Mot all formodning, så var det det, sier Bakke.

Må bytte advokat

- Det er tydelig at Posten mener alvor, og jeg må innrømme at jeg ble litt lei meg da jeg kontaktet vår advokat, sier Bakke.

Det viser seg nemlig at advokatfirmaet som Easybring benytter, Simonsen, tidligere hadde rammeavtale med Posten.

- Posten nekter oss å bruke advokaten vår, så vi må finne ny advokat i tillegg, sier Bakke.

Han legger til at Easybring heller vil samarbeide med Posten enn å krige med dem. Han tror Posten kunne hatt nytte av et slikt samarbeid i stedet for å gå på krigsstien.

- Vi ønsker å samarbeide med alle, også Posten. Jeg tror Posten kunne hatt behov for våre tjenester på mange av sine ruter, avslutter Bakke.

Se video: Going your way, anyway!

Les om: