Gransker Google og Yahoo

Gransker Google og Yahoo

Det amerikanske justisdepartementet skal se nærmere på markedssamarbeidet til internettkjempene.

Google og Yahoo planlegger et intensivt samarbeid på nettannonsering. Hvis samarbeidet blir gjennomført kan de to selskapene kontrollere rundt 80 prosent av det amerikanske søkemarkedet på nett.

Det er tungt å svelge for amerikanske konkurransemyndigheter, og nå har justisdepartementet leid inn en av USAs fremste jurister for å lede granskingsarbeidet.

Det er tidligere nestleder i Walt Disneys styre, Sanford Litvack, som skal sette samarbeidet mellom Google og Yahoo under lupen. Målet er å finne juridiske muligheter å stoppe samarbeidet, skriver Wall Street Journal.

Justisdepartementet har hentet inn både dokumenter og vitnemål, ifølge avisa, som påstår de siterer interne kilder. Offisielt vil ikke myndighetene kommentere saken.

LES OGSÅ: Google ringte Yahoo

Tror på avtalen

I en uttalelse sier Google at selskapet har ventet med å la avtalen tre i kraft for å gi myndighetene en sjanse til å se at dette er bra for konkurransen på nett. Diskusjonen mellom Google og departementet fortsetter.

– Det har vært mye spekulasjon om avtalens innvirkning på annonser og prising på nett, men vi anser at det er for tidlig for myndighetene å stoppe samarbeidet, før vi har satt det i gang og alle kan se hvordan det fungerer i praksis, sier en talsmann for Google.

Også Yahoo mener ifølge WSJ at de har hatt god kommunikasjon med justisdepartementet.

- Vi har fått informasjon om at justisdepartementet har hentet inn ekspertise fra en ekstern konsulent, som de fra tid til tid gjør. Men ut fra det kan vi ikke lese noen fakta. Vi går ut fra at avtalen er gyldig, sier en talsmann i Yahoo.

Sjelden affære

I motsetning til det Yahoo påstår er det ifølge WSJ sjelden kost at justisdepartementet hyrer inn eksterne konsulenter. I 1998 ble David Boies hanket inn for å lede arbeidet i Microsofts monopolsak, mens Stephen Axinn tok seg av Worldcom-skandalen.

Litvack har ikke vært tilgjenglig for kommentar, men han sluttet i sin jobb som partner i advokatfirmaet Hogan & Hartson forrige uke.

Ifølge WSJ har en gruppe store annonsører henvendt seg til myndighetene med en klage på avtalen mellom Google og Yahoo. Også Microsoft har gått imot samarbeidet, fordi de mener at de to får for mye makt på søkemarkedet. Microsoft har i flere år slitt med å ta igjen det tapte på nettannonser, og henger foreløpig langt etter markedsledende Google.

- Hvis søk er motorveien til internett, og de fleste mener det er slik, vil denne avtalen føre til at Google eier denne motorveien og all informasjon som flommer gjennom den, har Microsofts Brad Smith tidligere uttalt.

LES OGSÅ: Google kveler Microsoft