India best i Norden, EDB Ergo på bunn

India best i Norden, EDB Ergo på bunn

Nordiske kunder er mest fornøyd med tjenester kjøpt fra indiske selskaper.

Det er KPMG som har sjekket tilstanden hos nordiske kunder som har skilt ut interne tjenester og leier dem tilbake. Lista over leverandører kundene kundene er mest fornøyd med har tre indiske selskaper på topp. Første helnorske aktør er Telenor på 17. plass.

Tata Consultancy Service, Cognizant og Infosys leder an i denne rapporten, som publiseres for femte år på rad. Men at kundene er fornøyde, er ikke knyttet til pris alene.

- Norden følger trendene fra resten av Europa. Inderne konkurrer ikke bare med prisingen, siden alle selgerne har lavprisalternativer. Det er bedre relasjoner, og erfaringene fra flere langvarige prosjekter som teller inn positivt, sier Carl-Henrik Hallström hos KPMG til Computersweden , søsterpublikasjonen til Computerworld i Sverige.

EDB Ergo på jumbo

Helt på bånn i listingen er EDB Ergogroup. Hallström mener dette skyldes at for mye tid og oppmerksomhet har gått med til interne forhold etter fusjonen av selskapene til EDB Ergogroup.

Les mer: - EDB Ergogroup bryr seg ikke

- Det gir et dårlig inntrykk, og de bør prioritere å få ryddet opp i dem en gang for alle, kommenterer han.

Les mer: Sparebank1 dropper EDB Ergo

- Vi er selvfølgelig ikke fornøyd med dårlige resultater i en kundemåling. Vi ser derfor på flere tiltak som vil gjøre kundene mer fornøyde og leveringskvaliteten bedre, sier Geir Remman, kommunikasjonsdirektør i EDB Ergogroup.

- Det er også slik at den gruppen av våre kunder som er med i denne undersøkelsen, typisk er banker. Og det er ikke mulig å skjule at vi denne våren har hatt noen problemer med leveringer til denne kundegruppen.

Remman lister opp måling av kundetilfredshet for medarbeidere, grundigere innarbeiding av å se helheten i verdikjeden hos kundene før endringer gjøres, og få til et samspill med kundene som gjør at endringsønsker fra kundene implementeres på en slik måte at det ikke rammer tjenesteleveringen.

Kapre videre

Det som driver tjenesteutsetting er forventinger til sparte kostnader, tilgang til mer og bedre kompetanse og bedre tjenestekvalitet. Totalt sett er nordiske kunder veldig fornøyde med sin tjenesteutsetting: 87 prosent er fornøyde med sine leverandører, opp fra 84 prosent i fjor. Nesten halvparten planlegger å sette ut flere tjenester.

Les mer: Lockheed Martins bombesikre sky

Kravene for å være med på lista er at åtte kunder svarte på spørsmålene, og at kontraktssummen var på minst 5,6 millioner kroner i året. Prosentandelen er snittet av svarene som er avgitt på en skala fra 0 til 100. Totalt 300 virksomheter er spurt, og de handler inn tjenester for nesten tredve milliarder kroner i det nordiske tjenesteutsettingsmarkedet. KPMG anslår dette markedet til å være på rundt 40 milliarder kroner. Analysen er at dette markedet vil vokse med mellom 4 og 5 prosent i år.

Les mer: Styr unna de sju skysyndene

Hallström regner med at indiske selskaper vil fortsette å kapre markedsandeler. Fram til nå har mye av innsatsen fra inderne vært rettet inn mot applikasjonsutvikling og – administrasjon. Men fra andre europeiske markeder er det it-infrastruktur som vokser, noe KPMG regner med vil spre seg til det nordiske markedet også.

Slik ser lista ut:

1. TCS, 79%

2. Cognizant, 76%

3. Infosys, 75%

4. Accenture, 74%

5. Fujitsu, 74%

6. TDC Dotcom, 73%

7. Atea, 73%

8. Volvo IT, 73%

9. Teliasonera, 72%

10. KMD, 70%

11. HCL, 70%

12. Verizon, 69%

13. Capgemini, 68%

14. Siemens, 68%

15. Logica, 67%

16. Tieto, 66%

17. Telenor, 66%

18. IBM, 65%

19. Infocare, 65%

20. Steria, 65%

21. HP, 62%

22. CSC, 56%

23. EDB Ergogroup, 53%

Les om: