- Skatt Øst prøver å ødelegge selskapet

Telio-sjefen i sjokk etter momskrav på 110 millioner for ip-telefoni.

Publisert Sist oppdatert

I 2006 hadde Skatteetaten bokeettersyn hos Telio. Nå - fem år senere - har Telio fått en gigantregning.

Selskapet, som tilbyr ip-telefoni til 115.000 kunder i Norge, Danmark og Nederland, må betale 89 millioner kroner kroner pluss forsinkelsesrenter - til sammen 110 millioner kroner.

Klagefristen er tre uker. Telio-sjef Eirik Lunde er sjokkert.

- Her forsøker vi å skape verdier og arbeidsplasser – og reduserer forbrukernes kostnader med milliarder av kroner. Så kommer Skatt Øst og bruker vanvittig med ressurser på å ødelegge selskapet så godt de kan, sier han til Finansavisen.

Moms og gråsoner

Etter at selskapet fikk varsel om bokettersyn i 2006, har momstrusselen hengt over selskapet. Derfor saksøkte Telio Samferdselsdepartementet for å få en avklaring rundt om de faktisk leverer momspålagt telekom eller momsfritatte internettjenester.

Historisk sett har alle telefonitjenester vært pålagt moms, i motsetning til internettjenester.

- Så kom Telio med internett-telefoni, og om dette var momspliktig var uklart, sier SEB Enskilda-analytiker Peder Strand til Finansavisen.

Etter å ha sjekket med skatteadvokater endte Telio med å klassifisere deler av tjenesten som telekom og deler som internett.

Selskapet vant i både tingrett og lagmannsrett. Konklusjonen har vært at de ikke skal betale ekom-avgift. Likevel kom kravet på 110 millioner fra Skatteetaten.

- En rekke ansatte fra Skatt Øst var til stede i begge rettsrundene mot departementet. Da skulle man jo tro at de fikk med seg det samme som motparten, dommerne og media, mener Lunde.

Fem år "mer enn normalt"

Skatt Øst innrømmer overfor Finansavisen at saksbehandlingstiden på fem år er «absolutt mer enn hva som er normalt og hva som er ønskelig».

Avdelingsdirektør Nina Funnemark sier seg også villig til å utvide klagefristen om Telio ønsker det.