Jyllands-Posten leses som aldri før

Den omstridte avisen fikk en firedobling av trafikken etter Mohammed-kontroversen eksploderte.

Trafikken på websiden til den danske avisa Jyllands-Posten har firedoblet, til tross for mye hacking og nedetid, skriver Computerworld Danmark.

 

- Det har vært en vanvittig periode, sier nettredaktøren Jørgen Shultz-Nielsen

 

Han henviser da ikke til den politiske delen av konflikten, men til trafikken på websiden. Ifølge tall fra Gallup steg antallet unike brukere fra 320.000 til 1,3 millioner i løpet av den eksplosive uken etter at kontroversen om Muhammed-tegningene begynte.

 

Omtrent halvparten av trafikken kommer fra utlandet. Det betyr at avisa hadde en dobling bare på trafikken fra eget land.

 

Ikke arabiske tall

 

Siden 30. januar har Jyllands-Posten hatt liggende et redaksjonelt brev til den muslimske verden. Inntil i dag har brevet blitt lest 260.000 ganger på engelsk og 185.000 ganger på dansk.

 

For den arabiske versjonen har avisa ikke tall, fordi den ligger på en annen server som en pdf-fil.

 

På søkesiden Technorati.com, som indekserer blogger, er ”Jyllands-Posten” mest søkte ord, mens ”muslim cartoon” er nummer to. Uka før alt skjedde var kringkastings-siten dr.dk mest lest, med 1,1 millioner unike brukere.

 

Les mer om Muhammed-konflikten:

Høy pris for elektronisk medievern