Kamerabransjen sliper knivene

Kamerabransjen sliper knivene

Julenissen kan bli årets mest fotograferte mann.

Selv om kamerasalget har flatet ut i 2005 er det ingen tvil om at et digitalkamera under juletreet ikke blir en en stor overraskelse.

- Kameraer, og i år også fotoskrivere, tror vi blir store "julegavehits", sier toppsjef Trond Langeland i markedsleder Canon til Computerworld.no.

Nytt rekordsalg

De første tre kvartalene i 2005 har salg av digitalkameraer ligget rundt fem prosent over rekordsalget i 2004, ifølge Fotorådet. I de 12 måneder frem til 1. oktober ble det solgt 440.000 kameraer i Norge, og svært få av dem er analoge kameraer. Det betyr at nordmenn har fremdeles store behov for flere kompaktkameraer, til tross for alle kameraene som finnes i mobiltelefoner.

En spørrerunde hos norgeskontorene til kameraprodusentene gir stort sett bare positive reaksjoner når det gjelder 2005.

- Vi er fornøyd med salgstallene for tredje kvartal. Innsalget mot jul gjør at vi går mot en pen økning totalt sett i 2005, sier Olve Byre i Casinus, som selger Casio-kameraer.

- Salget for siste kvartal var bra. Vi er klar nummer to i markedet og våre nye produkter får gode tilbakemeldinger med hensyn til spesielle finesser og attraktive priser, sier Amund Hamre i HP.

Også Nikon er fornøyd.

-Siste kvartal ser vi positivt på, sier selskapets nye sjef, Bjørn Mangset.

Julenissen kommer med digitalkameraer

De som tror at markedet er mettet med digitale kameraer tar feil. Stadig nye modeller med bedre optikk og flere megapiksler gjør at folk skifter ut sine gamle kameraer. Også i årets julerush vil mange nisser finne veien til kamerabutikkene.

- Det blir svært mange digitale kamera under juletreet også i år. Selv om vi har en svakere vekst i markedet blir det solgt svært mange digitale kamera. Digitale kamera er en perfekt gave og det er etter hvert slik at alle i familien har sitt eget digitale kamera, sier Hamre.

Men den enorme veksten som digitalkameramarkedet har sett de siste årene ser ut til å være slutt.

- Julesesongen er definitivt en "kamerasesong". Markedet ser ut til å ha flatet ut totalt sett, og det gjør vel at det i år blir solgt omtrent like mange kamera til jul som i fjor, sier Byre.

Tøffere marked

Produsentene tror på tøffere konkurranse og mer vekt på fotorelaterte produkter og tjenester.

- For 2006 tror vi på en flatere vekst innen kompaktkameraer, men en fortsatt betydelig vekst innen speilrefleks-segmentet. Nikon kommer fremdeles til å være en markant aktør innen begge segmenter, og vil introdusere flere spennende nyheter til neste år, sier Mangset.

Også markedets største aktør tror tilleggsfunksjoner vil bety mer for kundene.

- Trådløshet blir et viktig nytt parameter også i kameramarkedet neste år. Vi har akkurat lansert den første trådløse IXUS-en. Ellers tror vi tendensen med at pikseljaget avtar fortsetter.Andre ting som er viktige for å få ut gode bilder øker i viktighet, for eksempel optikk og kvaliteten på fotoutskriften, sier Langeland.

Hvis markedet blir tøffere vil det være plass til færre aktører. I stedet for å fange opp nye kunder blir kampen hardere om eksisterende fotografer.

- Casio vil satse om mulig enda hardere neste år for å kapre markedsandeler. Sannsynligvis vil vi merke en innsnevring i antall tilbydere av kompakte digitalkamera allerede neste år, og det er derfor viktig for Casio å posisjonere seg i markedet, sier Byre.

Mer fokus på fotografi

Den største endringen vil bli at det selges flere speilreflekser. Med speilrefleksene får fotografen muligheten tilbake å styre bildet selv. Nikon har tat høyde for utviklingen.

- Vi har planer om å kjøre i gang D-School og CoolSchool på nyåret. Dette blir kurs for dem som har kjøpt et Nikon kamera og gjerne vil vite mer om dette og digital fotografering. Det er fortsatt en del spørsmål rundt bruk av digitalkameraer, og vi ønsker å gi Nikon-kunder ekstra kunnskap og trygghet.  Kundene vil få en invitasjon når de kjøper et Nikon-kamera og vil få en henvisning til en web side-der man kan registrere seg, sier Mangset.