Kameratall: Nordmenn har digitaldilla

Det ble solgt nesten en halv million kameraer i Norge i 2005. Kun 7.000 var filmbaserte.

Nok en gang ble det satt rekord i kamerasalget i Norge. Fjorårets tall fra Fotorådet viser at det ble solgt 471 000 kameraer. Av disse var bare 7000 filmbaserte.

Filmbaserte kameraer gikk ned fra 28 000. Ser vi tilbake til 1999 - toppåret for filmbaserte kameraer, ble det den gang solgt 233 000. I løpet av seks år er salget av slike kameraer redusert til 3 prosent.

Enda hurtigere har utviklingen av digitale speilreflekskameraer gått. I 2002 kjøpte norske brukere 16 000 speilreflekskameraer, hvorav 1 500 var digitale. I 2005 ble dette snudd fullstendig på hodet: Av 29 400 solgte speilreflekskameraer var drøye 700 filmbaserte.

Nesten 30 000 slike kameraer er rekord, og en økning fra 19 000 året før.

Mobilkamera tar over

Stadig lavere priser gjør at verdien av kameraomsetningen ble den samme som året før, ca. 1,2 milliarder kroner. Det selges fortsatt film, men salget gikk ned fra 5,9 millioner ruller i 2004 til 3,2 millioner i 2005. Salget av engangskameraer falt dramatisk fra 975 000 til 420 000 - det vil si. mer en halvering. Her er det mobilkameraene som har overtatt, ifølge Fotorådet.

- Det som gleder mest, er kanskje at de mer avanserte kameraene virkelig har tatt av, sier informasjonssjef Knut Førsund.

- I tillegg til et historisk høyt speilreflekssalg, som sikkert vil øke i 2006, kommer nemlig salget av en mellomklasse av kameraer, med kraftig zoom og mange muligheter, og kameraer med elektronisk søker. Dette utgjør flere tusen, i 2006 vil vi få bedre oversikt over denne delen av kameramarkedet, sier Førsund.

Les også: Sony satser på speilrefleks
Canon-år for digitalkamera
Fotomarkedet er et paradis for forbrukere