Kamp om markedsandeler blant virus-variantene

Sobers siste virusangrep ble starten på en markedsandelskrig.

Mens Sober var på sitt høyeste, sendte Bagle i all stillhet ut nye varianter i omløp - som raskt fikk god fart. Som om ikke det var nok har også Mytop sendt nye varianter i omløp.

- Det ser ut til at vi er vitne til en maktkamp på internett. Man kan sammenligne det med en kamp om markedsandeler. De bekjemper ikke direkte hverandre, men har alle det samme målet om å spre seg mest mulg, sier markedssjef Bo Engelbrechtsen i SoftScan.

Han legger til at det interessante er at de bruker tre forskjellig måter å sikre utbredelse på.

Forskjellige strategier

- Det ligger tre klare, men vidt forskjellige strategier bak de tre virusene, og de neste par dagene vil vise hvem som er den mest effektive, sier han.

Sober var viruset som startet med flere varianter sendt ut de siste ukene. Den bruker mailadresser innsamlet fra de infiserte maskinene til å sende seg selv videre.

Bagle derimot sender seg selv som spam til tilfeldig utvalgte mailadresser, og rammer dermed med en bølgeeffekt.

Der Sober og Bagle gir høy oppmerksomhet, prøver Mytob å passere under radaren ved å la være å sende ut et stort antall, men til gjengjeld sende mange forskjellige varianter på kort tid.

Bagle og Sober ses i stort antall i forbindelse med direkte utbrudd, mens Mytop ligger konstant på topp 5-lista over de mest utbredte virusene.