-- Kan ikke selge seg

-- Kan ikke selge seg

Norske it-selskaper må skjerpe seg dersom de skal klare å få inn mer risikokapital, mener en av landets ledende investorer.
SUNDVOLLEN: Dette mener administrerende direktør Ditlef de Vibe i Kistefos Venture Capital. Under årets NORTIB-konferanse fortalte han telebransjen hva som må gjøres for at det skal bli mer interessant i å investere i Norge.

-- Jeg mener det er synd at norske bedrifter ikke vil selge sine produkter og tjenester i utlandet. På mange måter ødelegger de for seg selv. Utlendingene oppdager ikke norske it-produkter og tjenester av seg selv. Til det må det jobbes aktivt. Fast og Opera er gode eksempler på at man kan lykkes med norske it-ideer i utlandet, sier de Vibe.

På bunn

Under sitt foredrag poengterte Kistefos-direktøren at Norge ligger på bunn i de fleste internasjonale risikokapital-rangeringer som gjøres av fagmiljøene. En slik undersøkelse, gjort av en fagsammenslutning av nordiske ventureselskaper, avdekket at det nesten ikke finnes utenlandsk risikokapital i Norge. Til sammenligning gjøres det mange utenlandske investeringer i Sverige.

Ditlef de Vibe er spent på hvilke konkrete prosjekter som vil komme ut av de statlige såkornprosjektene som nå etableres. Ikke unaturlig setter han sin lit til de private investorene og fond som såkalte venture kapital-selskaper drifter.

Men det er ikke mange som når opp i konkurransen for å få inn slik risikokapital. I fjor var ble det etablert hele 23.789 nye foretak i Norge, men det var bare 24 bedrifter som fikk støtte fra venture-fond. Det betyr at det kun er en promille som har Venture-selskapene i ryggen når de starter.

Kistefos-direktøren mente at det vil være flere slike selskaper i år, men at mange av de ferske bedriftene spesielt i it-sektoren ikke er flinke nok til å se om de har et internasjonalt potensial, eller om de kan vise til spennende produkter eller tjenester som skiller seg ut fra gjennomsnittet.

-- Det holder ikke lenger bare å ha ny teknologi. Dersom du skal lykkes må du også ha innhold, og jeg tror at dette vil bli vise seg i de neste 12 til 18 månedene. Høy bredbåndspenetrasjon i Norge, samt innføring at tredje generasjons mobilnett endelig kommersialiseres, vil føre til økt etterspørsel etter innholdstjenester som har kvalitet, sier Ditlef de Vibe.

Som eksempel på vellykkede it-investeringer de siste årene trakk de Vibe fram Opera, Catch, Mamut, Kelkoo og Fast. Kistefoss-direktøren mente at de to siste kan kategoriseres som innholdsleverandører. ? Norge kan ikke hevde seg internasjonalt med teknologi, men det er fortsatt et åpent spørsmål om vi kanskje kan klare å gjøre det på innholdstjenester, sier Ditlef de Vibe.