Kan selge 70.000 pc-er til skolene i 2006

Kan selge 70.000 pc-er til skolene i 2006

Dell regner med at skoleelever vil kjøpe mellom 50.000 og 70.000 pc-er neste år. Prosessen med å få det til er allerede i gang.

- Vi er i gang med flere piloter. Rundt åtte fylkeskommuner har en pilotskole. Vi har 1.600 pc-er ute i disse prosjektene nå. Dette er veldig spennende for oss, sier Dell-sjef  Tor Austenå til Computerworld.no.

 

Bakgrunnen for denne optimismen er et politisk vedtak i hovedutvalget for utdanning i fjor høst. Der ble det satt et mål om at elever ved videregående skoler skal få muligheten til å bruke bærbare pc-er. Pedagogikken skal benyttes på en måte tilpasset digitale medier og at elevene skal få et bedre utbytte og bedre tilrettelagt opplæring.

 

I praksis vil det si at målet er at alle norske elever skal få tilgang en billig, bærbar pc og at skolemateriell blir tilrettelagt for å distribueres og brukes via pc-ene. Dette et stort og uttappet marked for pc-leverandørene.

 

Politikerne avgjør 

 

- Det er lett å regne ut hva markedet er verdt, men det vil styres av hva politikerne vedtar, hvilke midler som kommer og hvordan det vil finansieres. Det svinger fra at kommunene skal finansiere det til at elevene skal betale selv, sier Austenå.

 

Vestfold fylkeskommune er en av aktørene som har et pilotprosjekt gående nå - med Dell-pcer. Ifølge Rolv Sivertsen ved utdanningsavdelingen i Vestfold fylkeskommune

leaser elevene pc-ene selv, mens fylkeskommunen betaler for lisensene.

 

- Elevene betaler en månedlig leie, men mulighet for kjøp. Det er en gunstig ordning slik vi ser det, sier han.

 

Har tro

 

Sivertsen har tro på at prosjektet ikke vil strande.

 

- Så langt vi ser det, vil dette gå bra. Meningen er at alle skoler skal inn på dette neste år. Alt ligger til rette for det, sier han.

 

Flere faktorer spiller likevel inn i forhold til om prosjektet skal slå ut i full blomst. Systemene og nettverkene må fungere rent teknisk. Dessuten må undervisningsstaben være i stand til tilrettelegge verktøyene. Læremidlene må også fungere på en elektronisk plattform.

 

Pc-leverandørene har også sine utfordringer.

 

- Hvordan får vi det bra nok? Pc-ene skal helst leve i tre år, de skal tåle hard medfart og skal leveres med løsninger som fungerer. Samtidig skal de leveres til en billig pris, sier Tor Austenå.

 

Mange spillere 

 

Dell er tidlig inne og har mulighet til å påvirke hvordan disse elevtilbudene vil bli, men alle avtaler vil gå ut på offentlig anbud. Dells konkurrenter vil ikke sitte og se på.

 

- Det offentlige er et  generelt satsningsområde for oss. Innenfor det offentlige deler vi Dells forventninger om en enorm vekst i skolemarkedet gjennom den ordningen som nå begynner å krystallisere seg, sier pressetalsmann Thomas Råge i HP.

 

Annerledes

 

Råge sier at de har en litt annen tilnærming enn Dell fordi de selger til skolemarkedet via partnere.

 

- Før disse leasingmodellene blir implementert i full skala, går studentene og handler der de handler annen elektronikk, sier han.

 

- Vi er tilstede både i tradisjonelle kanaler og de forsjellige rammeavtalene som ser på nye måter å forvalte pc-er til studenter.