Forbrukerombudet mener Canal Digital og Get bryter loven

De to store kabelselskapene i Norge bryter loven når potensielle kunder er nødt til å kjøpe TV-abonnement for å få bredbånd, mener Forbrukerombudet.

Publisert Sist oppdatert

Ombudet reagerer nå mot det som kalles tvungent koblingssalg, og har sendt brev til de to kabelgigantene med beskjed om at praksisen er i strid med markedsføringsloven. Selskapene pålegger forbrukere som vil inngå avtale om internettilgang også å betale for TV-signaler, selv om forbrukeren verken trenger det eller ønsker det, skriver E24.

– I dag trenger alle nettilgang, men for mange er ikke TV lenger et nødvendig gode. Det er urimelig at forbrukerne ikke kan velge bort ekstrakostnaden for TV-signalene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Rundt halvparten av dem som i dag får levert bredbånd hjem til seg, får det gjennom kabel-TV. Det har gjort sitt til at Get og Canal Digital i dag har en markedsandel på 93 prosent av kabelnettet, ifølge tall fra Post- og teletilsynet.

Canal Digital går til dels med på virkelighetsbeskrivelsen Forbrukerombudet legger til grunn, men benekter overfor NTB at selskapet begår lovbrudd. Også Get avviser overfor NTB at de bryter markedsføringsloven.

– Vi mener dagens ordning ikke er brudd på Markedsføringsloven, og at dagens praksis ikke skal endres på grunn av dette, men at nye kundeløsninger skal komme gjennom konkurranse mellom tilbyderne og dialog med kundene, sier Øyvind Husby som er direktør for samfunnskontakt Get, i en epost til NTB.