Lager global bedriftsflørt

Harald Jellum vil hjelpe verdens bedrifter med å komme sammen og skape verdier.

Publisert Sist oppdatert

Harald Jellum er en gründer som står bak blant annet Cyberwatcher, som lager løsninger for søk i nyheter og nyhetsovervåking, og Intellisearch, som lager løsninger for søk og forvaltning av informasjonen i virksomheters egne data. Nylig lanserte han Companybook.

- Er det et sosialt medium for bedriftsledere skal bruke til å holde kontakten?

- Companybook kombinerer bedriftssøk og sosialt nettverk for å skape vekst og gode relasjoner. De siste ti årene har jeg jobbet med løsninger for å søke, samle og sortere data. Rundt 2008 begynte jeg å se på sosiale medier og hva som kommer til å skje der. Hva med å kombinere søk og sosiale medier?

- Hva kan skape nytte og verdi for bedrifter? Min erfaring som gründer har lært meg at noe av det viktigste du gjør er å skaffe kunder og å ta vare på de kundene du har. Mye av det jeg har lært som gründer ligger bak Companybook. Vi vil ha bedriftsinformasjon på 81 millioner bedrifter i 212 land tilgjengelig mot slutten av året. Idéen er at du skal kunne finne frem til virksomheter du ønsker som partner, leverandør eller kunde, og kunne komme i og utvikle kontakt med dem, forteller Jellum.

- Dette er store tall. Tar du hardt i?

- Nei, dette er reelt. Vi har en løsning som kan skalere globalt og fungerer over hele verden. For å få det til, er dette en løsning i skyen levert som tjeneste, og ingen programvare som skal installeres. Nå åpnet vi i Norge 30. august, så starter vi i Sverige og Danmark. Deretter Storbritannia og USA. Vi har allerede etablert oss i USA.

- Store ambisjoner, men dere er jo bare i startblokken?

- Companybook er et selskap på Lilleaker med 20 ansatte. Vi har fått inn rundt 20 millioner kroner så langt, og har med andre gründere som medeiere. Det var viktig for meg å få med andre som snakker samme språk og som har skapt verdier.

- Så hva gjør Companybook og hvorfor skal bedrifter ta det i bruk?

- Jeg tror dette kan bli verdens største selkapsdatabase, tilgjengelig i ett grensesnitt. Med Companybook kan hver bedrift gå inn og endre eller legge til data om seg og samhandle med andre bedrifter. Det er viktig å få med seg at dette dreier seg om bedrifter, ikke personer. Systemet samler inn data fra flere kilder, som bedriftenes egne websider, nyhetskilder, finansiell informasjon og kontaktdata. Dette blir analysert med en egen algoritme som beregner en resultatvektor som kan matches med andre. Dette har vi tatt patent på.

- Så dette er en slags datingtjeneste, da?

- Det er mer enn som så. Datingen består i at en matematisk matching gjør at du kan bruke en rekke parametre for å finne frem til for eksempel kundetyper du søker. For markedsføring får du kommunikasjon mot bransjer og hva de har på web. Du kan analysere bedrifters omdømme. Som sosialt medium kan du bruke Companybook til å følge andre bedrifter og holde deg oppdatert, opprette grupper for å dele produktoppdateringer, håndtere arrangementer og annet. Du får også tidlig advarsel om noe ikke skulle se bra ut. Dette burde særlig banker ha nytte av

- Du får også statistikk over hvem som ser på og vurderer din bedrift, og det er API-er som gjør at Companybook kan kobles mot CRM og andre kundestøttesystemer sier Jellum.

- Kan du si mer om "skyen"?

- Som sagt har vi patentert matchingen, men har også patent på løsningen totalt. Vi har brukt tilgjengelig åpen kildekode og lært av Google, Facebook, Amazon og Rackspace, blant annet. Alt er laget for skyen. Lagringsteknologien er Hadoop, som skalerer massivt. Søkemmotoren er Solr fra Apache Lucene, som blant andre Wikipedia bruker. Sikkerheten er selvsagt viktig, og vi har fått flere gode tilbakemeldinger på den.

- Men dette skal gå på noen servere noen steder?

- Vi har Rackspace som partner på å håndtere datasentre rundt om i verden. De er superproffe.

- Hva skal dere tjene penger på, da?

- Det er viktig å poengtere at Companybook er innholdsbasert og ikke relasjonsbasert. I Norge har vi kanskje gode løsninger for oppslag. Det er mye dårligere andre steder. Det finnes enkeltstående løsninger for noe, men de blir for dyre og usammenhengende. Vi har vært rundt i verden og snakket med små og store selskaper, og vi har snakket med eksperter på sosiale medier. Ingen har en løsning i nærheten av vår.

- Forretningsmodellen vi baserer oss på er at noe av tjenesten er gratis mens premiumtjenestene koster henholdsvis 600 euro for gull og 1200 euro for platina i året, forteller Jellum.

- Og husk at brukerne ikke starter med blanke ark. Vi har forhåndsgenerert ferdige profiler på hvert selskap. De får mye nyttig innhold fra start.

- Det var de dataene fra 81 millioner bedrifter i hele verden, ja. Hvor har dere dem fra?

- Fra en partner jeg ikke kan oppgi navnet på nå. Men alle dataene er hos oss.