Seks it-trender for big business

Accenture har gjennomført sin årlige trendundersøkelse og presenterer seks it-trender for veien fremover.

Publisert Sist oppdatert

For åttende år på rad har det amerikanske konsulentselskapet Accenture tatt pulsen på bransjen, og kommet frem til seks trender de mener er de viktigste i tre til fem år fremover.

Bevissthet for lederne

Rapporten er i hovedsak ment for ledere i store bedrifter. Disse lederne bør ha en bevissthet for hva som kommer, og hva som blir viktig i årene som kommer. Det gjenspeiles i tittelen på årets Techvision - «Every business is a digital business: from digitally distrupted to digital disrupter».

På godt norsk blir det noe slikt som at det handler om å endre spillereglene for business, at man må gå fra den som blir utsatt for endringer til å være den som selv endrer spillereglene i markedet. Eller som Mikkel Nielsen, leder for it-strategigruppa i Accenture Norge sier det:

- Man kan ikke fristille seg fra teknologien lenger. Teknologi og business smelter sammen.

Accenture legger i dette at enhver virksomhet, enten de vil eller ei, er berørt av det som rører seg i teknologi-verdenen. Enhver virksomhet kan tjene på å være bevisst på, aktivt utnytte og om mulig selv ta på seg rollen som pådriver.

- Skal man opp og frem, så er det digital business det er snakk om. Tiåret som kommer er når de tradisjonelle store selskapene blir digitale giganter. Her er det muligheter som vi må gripe, sier Nielsen.

Fjorårets Techvision tok for seg hva som rører seg rundt den digitale hverdagen, og gransket muligheter innen mobilitet, sosiale medier og den slags forbrukerdreven teknologi. I år er stikkordet «Big», og det er store selskaper, store data og store muligheter som gjelder. Det hele starter som en intern crowdsourcing med innspill av ideer og tanker som blir håndtert og kondensert internt før det testes på eksterne miljøer som eksempelvis tenketanker for teknologi og risikoinvestorer.

Her er trendene mener er viktige fremover.

1. «Digital - Physical Blur»

Den digitale verden og den fysiske verden smelter sammen. Det første punktet i Accentures Techvision dreier seg om digitale løsninger, hjelpemidler og den slags påvirker det fysiske planet. Det er et komplekst og sammensatt tema, og skjer gjerne ubevisst. Digitale duppeditter man har i klærne, eller i noen tilfeller i kroppen hvor legen kan følge med på hvordan helsetilstanden din er, er én side.

En annen side er hvordan digitale enheter kan styre aspekter i «virkeligheten», som når man slår på lys og varme hjemme via smartmobilen, eller skripter hvordan lysene i stua skal oppføre seg basert på forskjellige aspekter i den fysiske verden, som grad av naturlig lys, temperatur og tid på døgnet.

Eller andre kriterier som at mobilen sender beskjed til smarthjemmet om at du er på vei hjem, og dermed slår på lys og varme, for eksempel. Det åpner også for litt kreativitet.

- En fyr satte lysene sine til å blinke i de norske fargene hver gang Norge tok gull i OL, humrer Nielsen.

Det mest spennende, og som mange har størst potensiale for både bruk og misbruk, er augmented reality . Kort forklart går dette ut på at oppfattelsen av den fysiske verden, de fysiske omgivelsene man befinner seg i, er forsterket med datagenerert informasjon med for eksempel lyd, video, bilder og tekst. Googles smartbriller, Google Glass, er det mest kjente eksempelet på ny teknoogi som ikke bare benytter, men også satser aktivt på augmented reality for folk flest.

- Det mest spennende med augmented reality er nok Google Glass, som vi har forsket på siden de fantes fysisk. Vi ser på praktisk anvendelse i det kommersielle forretningelivet, sier Nielsen.

Han trekker frem olje- og gassbransjen som et eksempel hvor augmented reality kan bidra til en effektiv hverdag.

- Av og til har du jo risikable og farlige situasjoner, og kanskje er ikke den rette kompetansen tilgjengelig på stedet. Men med Google Glass kan man få direkte kobling med en ekspert som sitter på et helt annet sted.

Helse er et annet felt som kan nyte godt av slik teknologi, som kan effektivisere fjernassistanse.

- Poenget er å vise at den virkeligheten vi forholder oss til endres som konsekvens til at vi får digitale løsninger med intelligens. Det blir en game-changer, påpeker Nielsen.

2. «From Workforce to Crowdsource»

- Har dere egentlig all kompetanse og ressursser internt? Eller kan det ligge spisskompetanse og kapasitet utenfor huset, en skytjeneste på menneskelig kapital som kan skaleres ved behov, spør Nielsen.

Techvision-trend nummer to handler om crowdsourcing. Selv om ordet kan minne om tradisjonell outsourcing, så er crowdsourcing et noe mer difust begrep. Lansert i 2005, den viktigste forskjellen mellom de to er at mens outsourcing betyr kjøp av tjenester fra et bestemt selskap eller navngitt gruppe, så innebærer crowdsourcing å trekke inn bidrag fra flere indivuduelle kilder.

Crowdsourcing er nok mest brukt om frivillig innsats i for eksempel Open Source-prosjekter, men er ogspå på vei inn i næringslivet som en metode for å splitte og sette ut enkeltoppgaver til frivilige og freelansere eller brainstorme ute i den store nettskyen.

- En utfordring til norske virksomheter er om de i det hele tatt kjenner til trenden, og hva de kan gjøre med den. Det finnes mange ressursser der ute, med enkel tilgang tlgang til ekspertise, sier Nielsen.

Han trekker frem Statoil som eksempel på en norsk virksomhet som har fått med seg, og benytter crowdsourcing til utvikling og idemyldring. Selskapet har en teknisk løsning med en frontend på nett der ansatte og konsernets partnere kan komme med innspill. Her er crowdsourcing strukturert, og Nielsen mener det brukes med stor suksess for oljeselskapet.

- Kanskje bør flere utforske mulighetene som ligger i crowdsourcing, spør Nielsen retorisk.

3. «Data Supply Chain»

Noe av det viktigste som driver evnen til å snu seg raskt og ta raske beslutninger er tilgang til gode beslutningsdata, mener Accenture. Her er det mange som nok fortsatt baserer seg på datasiloer på tvers av hele beslutningskjeden og ikke er samordnet i helheten.

- Det handler om å ha god og riktig beslutningsstøtte ved fingerspissene, mener Nielsen.

Som eksempel trekker han frem storkiosk-kjeden Walgreens i USA. Kjeden har tarr grep for å følge produkter gjennom hele leveransekjeden, og fanger opp informasjon fra produksjon til det blir solgt til kunden. Denne vareflyten er også tilgjengelig for partnere.

- Man må finne og tilgjengeliggjøre informasjonen slik at den kan konsumeres på tvers av verdikjeden, sier Nielsen.

4. «Harnessing Hyperscale»

Maskinvare er viktig igjen, og det er ikke bare de store teknologigigantene som kan nytre godt av stor og komplisert arkitektur for ekstra ytelse, mener Accenture. Nettskyen er det allt fortsatt snakker om, men det skjer også en utvikling i prosessorkraft, hvor stor ytelse kombineres med stadig lavere strømforbruk og fysisk plass. Utviklingen bidrar til at det igjen kan bli ønskelig å trekke enkelte it-prosesser tilbake innenfor virksomhetens fire vegger.ARM-arkitekturen er et eksempel på dette.

I tillegg er det også nye måter å utnytte kraften som ligger i moderne GPU-er, altså prosessorer som er utviklet for å håndtere grafikk. Dell og HP er to teknologiselskaper som gar begynt å se på mulighetene for å kombinere kraft fra både CPU og GPU i sine servere.

- Da blir spørsmålet om det bare er cloudløsninger som er fremtiden, eller om det også kan være maskinvareløsninger. De trenger ikke være så enormt store lenger, og krever mindre strøm og kjøling. Kanskje skal ikke alt ut i skyen likevel, spør Nielsen.

Siden Techvision er utført hovedsaklig i Accentures hovedland USA, er eksempelet som oppgis også amerikansk. Men poenget blir det samme. General Motors (GM) har nemlig droppett flere outsourcingavtaler på teknologisiden, har hentet tjenester tilbake innenfor egen virksomhet igjen og tar ansvar for drift av egen infrastruktur.

Dette muliggjøres altså av nye måter å utnytte kraften i lokal maskinvare og en utvikling av maskinvare med lavt strømforbruk og høy ytelse.

5. «Business of Applications»

Appifisering er stikordet for femte punkt på Accentures trendliste hvor trender innen forbrukerdreven programvare også smitter over på bedriftssiden i både tradisjonelle- og teknologivirksomheter. Det handler om mobilitet, brukeropplevelse og enterprise appstores.

- Vi ser ikke for oss noen fremtid hvor vi erstatter de store ERP-systemene, men å presentere brukeropplevelser er en del av de nye spillereglene. Og dette skjer via apper, sier Nielsen.

Poenget er å ta funksjonaliteten man finner i virksomhetssystemer og legge det ut som applikasjoner. Det er rett og slett behov for å slå opp, lagre og sjekke status på informasjon uten å være nødt til å logge på en PC. I dette ligger det også å kunne dele og utnytte data med andre, da særlig sine egne samarbeidspartnere.

- Det er mye å tjene på å dele data. Budskapet vårt her er at vi tror det er denne veien ting vil komme til å gå. Appløsningene kommer til å være viktige, og det må man ha et bevisst forhold til, sier Nielsen.

6. «Architecting Resilience»

It-tjenester og infrastruktur må utvikles med tanke på feil og nedetid. Her handler det om at man må forbrede it-krisen for å minimalisere tap når kritiske kanaler svikter og går ned.

- Noe av drivet bak dette er at du har bare en kanal, og den er digital, så tenk over hva nedetid betyr, sier Nielsen.

Bank og finans er et godt eksempel på en tradisjonell og fysisk bransje som kanskje har kommet lengst ut i den digitale verden. Det er også bransjen som kundene raskt vil merke problemer i tjenesten når betalingterminaler ikke får kontakt med banken eller når kunden ikke får logget seg på nettbanken for å betale regninger eller sjekke saldoen. Når disse tjenestene er nede, så får det store konsekvenser langt utover banken selv.

- De som kommer til å ta gullet i fremtiden er de som kan tåle en skikkelig trøkk uten at kundene merker at ting går ned, mener Nielsen.

Utfordrer norske ledere

Nielsen har en utfordring til norske bedriftsledere. Nå som de store aktørene har fått øynene opp for at det er noe som begynner å skje, at det er muligheter med å gå digitalt, er det en utfordring til norske virksomheter. Det er nå startfeltet settes opp, mener han.

- Vi kan bestemme spillereglene og gå fra å være påvirket til å være påvirker, sier Nielsen.

De som lykkes med å digitalisere virksomheten allerede nå kan legge seg to-tre hestehoder foran konkurrentene. Det blir viktig å kunne prosessere data, kundedata og big data, mener han.

Samtidig er det en tydelig utvikling hvor beslutninger og dynamikken i ledergruppene rundt om i tradisjonelt ikke-digitale bedrifter stadig oftere tar til seg betydningen og forretningsmulighetene som ligger i å digitalisere stadig nye områder og kanaler. Forretning og it forenes, teknologi er en naturlig, om enn fortsatt ny, del av all business.

- Spørsmålet er bare om norske virksomheter er tøffe nok, og kaster seg på, avslutter Nielsen.

Årets Techvision er tilgjengelig i sin helhet her .