Kjempekvartal for Telenor

Telenors driftsinntekter økte med 43 prosent til 21,9 milliarder kroner i første kvartal i år. Fremgangen vil fortsette, hevder konsernsjef Jon Fredrik Baksaas.

- Jeg er glad for å kunne presentere et meget sterkt kvartal med betydelig vekst i inntekter og resultat. Vi ser nå resultatene av tidligere investeringer i økende kundemasse, kapasitet og dekning. Samtidig har alle mobilvirksomheter opprettholdt eller forbedret sin markedsposisjon," sier Telenors konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i en pressemelding.

 

Virksomhetene i de modne markedene i Skandinavia opplevde en økning i gjennomsnittlig omsetning per abonnement (ARPU), hovedsakelig på  grunn av økt bruk.

 

Estimert markedsandel i Norge var 56 prosent målt i antall mobilabonnement ved utgangen av første kvartal 2006. Dette er på nivå med utgangen av fjerde kvartal 2005. Antall faste mobilabonnement økte med 28.000 i første kvartal, mens det totalt sett var en reduksjon i antall abonnement (fast og kontant) med 9.000.

Kyvistar

 

- I tillegg til økt ARPU i modne markeder er vi spesielt fornøyd med at Kyivstar beholdt sin markedslederposisjon i Ukraina, samtidig som selskapet leverte sterke resultater. Vi er også spesielt fornøyd med den rekordhøye kundeveksten i DTAC i Thailand, som passerte 10 millioner abonnement i april. Ved utgangen av kvartalet hadde Telenor 90 millioner mobilabonnement i de selskapene vi har eierandel, og vi er på god vei til å nå 100 millioner allerede i år, sier Baksaas.

 

I Fixed Norge fortsatte trenden fra tidligere kvartaler, med en økning i antall xDSL- og bredbåndstelefoniabonnement, og en reduksjon i antall PSTN-/ISDN-abonnement. I løpet av kvartalet økte antallet xDSL-abonnement i Norge med 36.000 til 511.000. Ved utgangen av første kvartal var Telenors estimerte markedsandel for xDSL i sluttbrukermarkedet 58 prosent målt i antall abonnement, som er på nivå med utgangen av fjerde kvartal 2005. Telenor har totalt 1,2 millioner abonnement i Skandinavia ved utgangen av første kvartal 2006.

 

Broadcast hadde 918.000 parabolabonnenter, en økning på 12.000. Antall kabel-TV-abonnenter økte med 3.000 til 684.000, mens antallet Internett-abonnenter på kabel-TV økte med 5.000 til 78.000.

- Den sterke veksten i antall mobilabonnement gjennom 2005 gir Telenor et solid fundament for fremtidig inntektsvekst. Vi forventer en økning i rapporterte inntekter på rundt 30 prosent i 2006, og at EBITDA-marginen før andre inntekter og kostnader vil være over 34 prosent, sier Jon Fredrik Baksaas.