Klar med åttende generasjon

Klar med åttende generasjon

Nye Poweredge-servere byr på mer datakraft for pengene, enklere drift og likt operativsystemoppsett for alle modellene.
Fire nye Poweredge-modeller utgjør den åttende server-generasjonen fra Dell. En vesentlig fordel ved den nye generasjonen er at de er utstyrt med de samme komponentene på hovedkortet slik at de kan benytte samme image (operativsystemoppsett) og drivere.

Poweredge 1800, 1850, 2800 og 2850 har til felles at de er utstyrt med to Intel Xeon-prosessorer med utvidet 64-bits minneteknologi (EM64T) og PCI Express i/o-teknologi.

Med det er Dell blant de første som er tidlig ute med det siste innen Intel-teknologi, ifølge Andrew Rhodes, direktør for bedriftsprodukter i Europa, Midtøsten og Afrika.

Vil ha Intel

-- Alt vi gjør er basert på standarder og ut fra etterspørsel. Vi snakker med med kundene våre enn alle konkurrentene våre til sammen, fordi vi handler direkte med dem. De nye serverne er derfor laget slik kundene ønsker, sier Rhodes.

Da skal kundene ha ønsket seg 64-bit ytelse, rask i/o med PCI Express, Intel 7250 brikkesett, DDR2 minne og standardbasert administrasjonskontroller. Dells Openmanage 4 gjør administratorer i stand til å overvåke og kontrollere serverne med det administrasjonsverktøyet de foretrekker.

-- Dell lanserte sin første server i 1996 og brukte seks år på å bli markedsleder på servere i USA. Vi har et stykke igjen i Europa, men vi tar andeler hele tiden. Vi ser at det er en klar trend med migrering fra proprietære RISC-systemer til Intel- og standardbaserte systemer. Intel-plattformen er stabil og gir bra ytelse, og Linux og Windows er stabile serveroperativsystemer, sier Rhodes.

Fleksibel brukerstøtte

I forbindelse med lanseringen av nye servere introduserte Dell en ny "Platinum" brukerstøtte-avtale. Den er beregnet på kunder med et større antall servere, hvor det ville blitt uforholdsmessig dyrt å ha "Gold"-avtale for hver enkelt server. Med den nye avtalen kunden tilegnet en egen teknisk ekspert og tilgang til Dells senioringeniører.

-- Kunder med høy egenkompetanse finner oftest ut av feil selv og trenger ikke bruke tid på å snakke med en supportperson som skal stille diagnose. De vil ha enkel og rask tilgang til svar, og med Platinum får de det. Og de får det rimeligere fordi avtalen dekker bedriften, ikke hver enkelt maskin, sier Kjell Arild Sandvik, ansvarlig for store servere i Dell Norge.

Bladene faller

-- Dell leverer ikke blad-servere. Når skal dere begynne med det?

-- Når det gjelder blad-servere, har de slett ikke tatt av slik det ble spådd. Ifølge IDC og andre skulle de nå ha rundt halvparten av servermarkedet, mens de i Europa bare har tre prosent, svarer Rhodes.

Han mener det er tre ting som gjør at serverblader ikke har slått an: Det finnes ingen standard. De skulle være mer kostnadseffektive med hensyn til plassen de tar i skapet; og det er de ikke. Blader skulle også fungere plassbesparende, og det har heller ikke slått til i særlig grad.

-- Dell er markedsorientert, og anser dette for et lite marked foreløpig. Vi regner med at bladservere vil øke mer, men ikke i den takten som er spådd. Dell ser det slik at vi skal kunne by på minst 1,5 server per U for å kunne gi bedre kost/nytte-forhold. Vi mener også at vi må kunne tilby en løsning som etter det femte bladet er rimeligere enn vanlige rack-monterte servere, sier Andrew Rhodes.