Klinker til mot e-pengepraksis

- Det er dårlig kundeservice å ta betalt for noe man ikke har sendt, mener daglig leder Agnes Beathe Steen Fosse i Nsafe.

TV2 Hjelper deg forteller om netthandelsselskapet Efast som belaster kredittkortet ditt før varen du bestiller sendes. Forbrukerombudet advarer mot en slik praksis. Ombudet mener at nettselskapene skal vente med å belaste kunden til varen er sendt.

- Det er ytelse mot ytelse, sier prosjektleder Jo Gjedrem ved Forbrukerombudet til TV2 Nettavisen.

Bestiller du en vare hos Efast og velger kortbetaling, blir kortet belastet når bestillingen blir godkjent av Efast og sendt videre til leverandør.

- Vi bryter ikke noen norsk lov med måten vi håndterer dette på, sier daglig leder Kjell Halvor Landsverk til TV2 Nettavisen.

Bør behandle kundene pent

- Nettbutikken Efast kan ha rett i at man strengt tatt i henhold til både norsk og europeisk lov kan trekke penger fra kundens konto før varen er sendt, men god kundeservice er det ikke. Derfor har vi Nsafe som viser vei til butikker som setter kunden i førersetet, sier daglig leder Agnes Beathe Steen Fosse i Nsafe.

Nsafe ligger under eForum og går i bresjen for saker som fremmer e-handel. Nsafe har gitt godkjenningsstempel til en rekke nettbutikker som følger god praksis, med blant annet å vente med kortbelastning til varen faktisk er sendt.

Det er ikke et direkte forbud mot forskuddsbetaling i norsk lov, men Forbrukerombudet kan fortolke det innunder markedsføringslovens § 1 om hva som er å betrakte som urimelig.

- Vi har ingen saker som har gått i Markedsrådet på dette området, så hvor lovens grenser går er uklart, påpeker Steen Fosse.

Imidlertid skal man ikke alltid balansere på grensene av loven. Forbruker er nettbutikkenes viktigste ressurs, deres kunder. Det er kundene som er grunnlaget for butikkenes fortjeneste.

- Disse bør man behandler pent, mener hun.

Er endel som tar forskuddsbetalt

Både europeiske og norske retningslinjer for tryggere netthandel er omforente på dette punktet. Seriøse nettbutikker har vært med på å forme disse sammen med interesseorganisasjoner, bransjeorganisasjoner og forbrukerorganisasjoner.

- Efast må gjerne argumentere med uklare lovgrenser, og innhente kortsiktig gevinst i form av kostnadsbesparelser, men at Efast argumenterer med at reservasjonstiden på kort i Norge er kortvarig og derfor ikke sikrer butikken betaling holder ikke. Reservasjonstiden er normalt 20 dager. Dessuten finnes det jo systemer så kan gi butikkene oppgjørsgaranti. Butikken har ikke rett til betaling for varer de ikke har levert, sier Steen Fosse.  

Hun forteller til Computerworld.no at hun ikke har noen oversikt over hvor mange nettbutikker som praktiserer samme betalingsrutiner som Efast.

- Det jeg kan si er at det er endel butikker som driver med forskuddsbetaling. Vi er skeptiske til det, fordi det hender at butikker går konkurs. Kundene får dermed ikke det de har betalt for, sier hun.