Knallvekst for D-Link

Knallvekst for D-Link

STOCKHOLM: Bokseleverandør D-Link hadde i Norge en salgsvekst på 400 prosent fra august til september. -- Dette er bare starten på at vi retter oss mot bedriftsmarkedet.
STOCKHOLM: Det sier D-Links europasjef Kevin Wen til Computerworld. Han mener D-Link er blitt synonymt med billige wlan- og nettverksbokser med teknologi som er god nok for flest.

Utfordringen for den taiwanske produsenten i Norge er at de skal ta markedet for små- og mellomstore bedrifter, altså virksomheter som har opptil 200 ansatte.

-- Norge er et spesielt marked for oss, ettersom internettpenetrasjonen er så høy. Dette gjør at det er et spesielt stort behov for trådløse oppkoblinger, samt brannmurer som holder virus og annen styggedom ute. Det vi har sett de siste månedene i Europa er at det har vært en eksplosiv vekst i antall solgte brannmurer. Dette er også noe vårt norske team merker, sier Wen.

På kanten

D-Links europasjef vil ikke oppgi noen konkrete salgstall, men hans norske markedssjef, Hans-Petter Hansen, sier at de hadde en vekst på hele 400 prosent fra august til september. I stor grad er dette sikkerhetsprodukter og svitsjer til bedriftsmarkedet.

Dette er et tydelig signal på at D-Link nå endrer både profil og strategi i det norske markedet. Fra å være en ordinær bokseleverandør til privatmarkedet, kaster de seg nå over bedriftsmarkedet.

-- Først og fremst skal vi selge såkalte kantsvitsjer. Deretter blir det utstyr på gigabit-nivå og kjernenettet at vi skal vokse, sier Wen.

For de små

Det er 220.000 bedrifter i Norge som har færre en 200 ansatte. D-Links nye strategi går ut på å gå i aktiv dialog med disse kundene og deres partnere. De vil kjempe hardt på pris. I første omgang vil de rette skytset mot Nord-Norge, Rogaland og Agder.

I Stockholm ble det også kjent at D-Link vil jobbe hardt for å nå offentlig sektor i Norge, som til nå har vært et litt forsømt område fra selskapets side. Blant annet så vil de i løpet neste år ansatte salgs- og supportfolk som kan serve dette viktige markedet, opplyser Mats Brager, som er sjef for D-Link i Norden og BeNeLux-landene.

Trådløs-spiller

En av høstens nyheter fra D-Link er at de vil komme med en del nye og spennende produkter som er beregnet for det digitale hjem. I august skulle de ha kommet med en trådløs mediaspiller til tv og steroanlegg.

I Stockholm sa europasjef Kevin Wen at denne nå har vært gjennom en rekke programvarevareoppgraderinger for å tilpasses det nordiske markedet. Spilleren kommer i norske butikker rundt 1. november. Prisen blir i overkant av 2.000 kroner.