Gamle hunder lærer nye triks

Gamle hunder lærer nye triks

Skyen dreper de gammeldagse leverandørene, men enkelte av dem lykkes med å tilpasse seg.

Av Bill Snyder, Infoworld.com. Oversatt og bearbeidet av Stig Øyvann

 

A-ene har det – ikke de med høyest karakterer, men Apple og Amazon, som begge nylig har rapportert rekordsterke kvartaler. Og nå, når flesteparten av de store teknologiselskapene har rapportert sine resultater, er tiden inne for å flytte fokuset til de kommende månedene og årene.

Veletablerte teknologiselskap av den gamle skolen, som Hewlett-Packard, Dell, EMC og Oracle, som i lang tid bare har latet som de var interessert i det tektoniske skiftet som skyen representerer, vil fortsette å slite. Mens andre modne selskap som Microsoft og SAP, som driver med å gjenoppfinne seg selv, vil unngå å vandre sammen med de levende døde.

Det er nesten ingen nyhet å rapportere at Apple nok en gang solgte et ugudelig høyt antall mobiltelefoner – 48 millioner for å være eksakt – og leverte et overskudd på over 11 milliarder dollar i prosessen, eller at Amazon solgte dingser og greier for 25 milliarder dollar, og fortsetter å dominere med den lukrative skybusinessen sin.

Men det som virkelig er oppsiktsvekkende er et annet poeng i Apples kvartalsrapport: At selskapet hadde en 40 prosent økning i salget til bedrifter. Denne prestasjonen er delvis avhengig av partnere som Cisco og IBM; ironisk nok selskap som selv taper serversalg til Amazon.

Det er ganske bittersøtt at begge disse gigantene av den gamle skolen, med fokus på de største bedriftene, skal spille rollen som skjoldbærer for Apple, et selskap som for ikke lenge siden ikke klarte å komme seg inn døra hos de store selskapene. Vi mener ikke med dette at IBM og Cisco er zombier – det vil ta lang tid før de visner – men begge svømmer motstrøms mens de sliter med å redefinere forretningen sin.

SAP og Microsoft svever i skyene

Dette er ikke sant for alle de gamle teknologigigantene. Det viser seg at SAP, et av de aller ukuleste selskapene i industrien, leverte overraskende gode resultater fordi de lykkes med å flytte sine produkter og tjenester over til skyen – en prestasjon som for eksempel rivalen Oracle ikke har klart gjøre etter dem.

Samtidig har Microsoft, et selskap som teknokratene elsker å hate, kommet seg gjennom midtlivskrisen med Windows 8, og framstår i dag med en solid sky-forretning med Azure og Office 365 i spissen. Andre, som nylig svært kule Twitter, vakler, og toppsjefene i et Yahoo i vanskeligheter strømmer mot nødutgangen.

Apple kjemper mot de store talls lov, den enkle sammenhengen at det er vanskelig å oppnå stor prosentvis vekst dersom utgangspunktet er stort. Dette er forklaringen på hvorfor Apple, til tross for et fenomenalt kvartalsresultat og lyse utsikter inn mot julehandelen, likevel ble straffet av børsen på Wall Street, som var skuffet over at prognosene for neste kvartal ikke var helt det analytikerne forventet på forhånd.

SAP på sin side, profiterer på samme fenomen: Det er mye enklere å vokse når du starter med et lite utgangspunkt. SAP meldte at sky-abonnentene og supportsalget mer enn doblet seg forrige kvartal. Det innbragte selskapet omlag 664 millioner dollar, og i den ligaen der SAP og Oracle spiller, er ikke dette fryktelig mange penger.

Likevel, dette viser at SAP, som en gang så ut som om de skulle bukke under for Salesforce og andre skyleverandører, beveger seg i riktig retning. Analytikerne sa faktisk at SAP er troendes til å øke skyomsetingen sin med ytterligere 30 prosent det kommende året.

Totalt økte SAPs salg av nye lisenser med 4 prosent sist regnskapskvartal, mens Oracles lisenssalg falt med 9 prosent. Det betyr ikke at Oracle ikke gjør noe som helst i skyen; det er bare i en litt mer tradisjonell stil. Men Oracle endrer ikke sin tradisjonelle forretning så raskt som Wall Street ønsker, og blir straffet for sitt halvhjertete tempo.

Microsoft øker på sin side sin skyforretning raskere enn det noen hadde trodd på forhånd. Daniel Ives, en analytiker hos FBR Capital Markets, sa at selskapet «sparket ballen helt ut av stadion» med sine overskudd. Han var spesielt fornøyd med Microsofts skyforretning, som vokste med 8 prosent til 5,9 milliarder dollar. «Skyen er episenteret for veksten», sa han til New York Times.

Microsofts skystrategi går også lenger enn Azure og Office 365. I april gjorde for eksempel selskapet sin SSD-baserte Premium Storage-tjeneste generelt tilgjengelig. Ved hjelp av denne kan bedriftene flytte krevende enterprise-applikasjoner til skyen, inklusive online transaksjonsprosessering, big data, og datavarehus på SQL Server,MongoDB, og Cassandra, sa selskapet under lanseringen.

Farvel til datasenteret

Pc-markedets langsomme død har tydeligvis tært hardt på selskap som Dell og Hewlett-Packard. IBM på sin side, var smarte nok til å komme seg ut av denne forretningen for flere år siden. Men nå begynner selv datasentrene å visne, i takt med at bedriftene flytter tjenesteproduksjonen sin ut i skyen.

Så langt i år, har Amazon snappet opp avtaler med Capital One, som skal stenge ned fem av sine åtte datasentre når de flytter sine apper og teknologier inn i Amazon Web Services (AWS). General Electric planlegger å migrere mer enn 60 prosent av sin globale arbeidslast inn i AWS, noe som fører til at selskapet stenger 30 av sine 34 datasentre. Og Yamaha America skal stenge ned alle sine datasentre, og spare inn en halv million dollar i året ved å flytte inn i AWS. Dette er klassiske eksempler på kjernekunder som i lang tid har generert overskudd hos Dell, HP, EMC og de andre.

All denne aktiviteten har blåst opp AWS’ omsetning med 78 prosent år over år, målt i sist kvartal, og genererer 2,1 milliarder dollar i salg, opp fra 1,2 milliarder dollar året før.

I tillegg til å krympe servermarkedet – Amazon lager sine egne servere – vil konkurransen fra skyen spise opp en stor del av lagringsmarkedet. Det er en mørk sky på horisonten for det nylig kombinerte Dell og EMC. Amazon spiser opp maten deres, og det er vanskelig å se en ende på den trenden.

Det vi har sett de siste månedene er ingen engangshendelse. Leksen og også helt tydelig: Modne selskaper som Microsoft og SAP, som fremdeles klarer å tilpasse seg, har stadig et langt liv foran seg. De gammeldagse teknologiselskapene derimot, er i desperat trøbbel.

Les om: