IKKE BARE TEKNOLOGI: Det gjenstår å se om fremtiden vil være en paradoksal kombinasjon av selvkjørende biler og pc-frie fly, skriver Toralv Østvang. Foto: iStock

Det pc-frie fly

KOMMENTAR: Lei av alt snakket om selvkjørende biler? La oss ta en pause og snakke om pc-frie fly i stedet.

Vi gledet oss for tidlig. Akkurat idet luftfarten var i ferd med å få et mer liberalt forhold til bruk av datautstyr i lufta, ble det krasjlanding.

Ikke før hadde flyselskapene og deres rådgivere endelig funnet ut at det var trygt å lempe på restriksjonene mot bruk av mobil, nettbrett og pc ombord i fly, så slo myndighetene plutselig bremsene på. Nødbremsen. Bråstopp.

Og vinneren er – IS?

Naturligvis skal man ta terrortrusselen på alvor. Vi har fått mange påminnelser de siste ukene om at terrorfaren er reell. Så reell at man bør være forsiktig med å antyde at sikkerhetsmyndighetene ser spøkelser ved høylys dag. Spøkelsene er der, og de er høyst levende. I hvert fall inntil de sprenger seg selv i lufta og tar mange mennesker med seg.

I vår tid har vi en masse digitale løsninger som gjør at vi kan kommunisere med venner og kjente, kolleger og forretningsforbindelser, slekt og familie så å si uansett hvor på kloden de befinner seg, samtidig som vi opplever det som om vi er i samme rom.

Likevel velger it-folk å reise mye. Også med fly. Og en del flyturer er lange.

Da gjelder det å utnytte dødtiden effektivt. For mange betyr det å slå på den bærbare pc-en, lese dokumenter, redigere utredninger, pusse litt på noen kontraktsforslag og forfatte noen epostmeldinger som kan sendes så snart man kommer på nettet igjen. Noe som flyselskapene har begynt å la oss være allerede i lufta.

Pc-en, nettbrettet eller mobilen er også kjekt å ha for dem som bare vil slappe av underveis, med en film, litt musikk eller et spill.

Og vinneren er – IS?

Flyselskapene har gradvis blir mer vennlig innstilt til vårt ønske om å få bruke datateknologi i lufta. En del tilbyr til og med lading og internettoppkobling, og i senere tid har vi sett at de har begynt å slappe av litt i spørsmålet om at mobilen og nettbrettet kan være påslått også under take-off og landing.

Så fant det amerikanske sikkerhetsdepartementet – Department of Home Security – ut at det ville forby flypassasjerer som flyr til USA fra ti navngitte flyplasser med ni navngitte flyselskaper fra åtte navngitte muslimsk-dominerte land å ta med seg «større elektroniske gjenstander» i håndbagasjen. Forbudet berører omlag 50 direkte flyvninger til USA hver dag.

Forbudet skyldtes indikasjoner på at terrorister nå er i stand til å smugle med seg sprengstoff i såpass kompakt volum at det får plass i forbrukerelektronikk, men likevel med nok sprengkraft til at passasjerfly kan styrte.

Britene har fulgt opp og varslet tilsvarende restriksjoner for Storbritannias største flyselskaper med flyvninger fra seks navngitte land i Midtøsten.

Etterpå har det amerikanske sikkerhetsdepartementet sagt at ordningen kan komme til å bli utvidet til å gjelde forbud mot ikke bare bærbare pc-er, men også nettbrett ombord i alle flyvninger fra Europa til USA.

Sky News meldte 16. mai at dette kan komme til å ramme over 400 flyvninger daglig – eller 65 millioner flypassasjerer årlig.

Hva med passasjerer som glemmer å legge nettbrettet i innsjekket bagasje?

De varslede britiske restriksjonene vil ramme alle elektroniske enheter med innebygd batteri og kontakter der dimensjonene overstiger en lengde på 16 cm, bredde på 9,3 cm og dybde på 1,5 cm. Både bærbare pc-er, nettbrett, mobiler, lesebrett og portable DVD-spillere rammes. Iphone 7 Plus slipper så vidt unna, mens Kindle Paperwhite rammes, ifølge Wired.

Mye er i skrivende stund uklart. Hva med passasjerer som glemmer å legge nettbrettet i innsjekket bagasje? Får de bli med flyet?

Flyselskapet Emirates har allerede tatt grep og stiller Microsoft Surface-maskiner til disposisjon for passasjerer fra Dubai til USA. Hvis dette skulle bre om seg, er tipset til it-folk på reisefot: Husk å ta med viktige data på minnepinne, slik at du kan jobbe seriøst på flyselskapets pc når du er i lufta. For minnepinner er (enn så lenge) tillatt.

Det gjenstår å se om fremtiden vil være en paradoksal kombinasjon av selvkjørende biler og pc-frie fly. Det var vel ikke akkurat slik vi hadde tenkt det.

Men det som skjer nå, viser hvor vanskelig det er å spå om fremtiden. Selv vi teknologijournalister må innse at det er mer enn bare teknologien som sådan som bestemmer.

Toralv Østvang er redaksjonssjef i PC World og Macworld.