SJONGLERE: Hvorfor tilby kun en tjeneste når kundene dine kan brukes til alt? Illustrasjon: iStock

Tjenestetyranniet

KOMMENTAR: Kraftselskaper med mobilabonnement, nettbutikker med forsikring og flysekslaper med bank. Hvor slutter egentlig tjenestehysteriet? Og når skal it-bransjen bli med på moroa?

Publisert Sist oppdatert

Jeg er ikke lenger overrasket over tv-reklamer som deklarerer en ny og spennende løsning fra et selskap som tilsynelatende ikke har noe med selve tjenesten å gjøre. Den siste nå var et kraftselskap som lanserte et eget mobilabonnement. Om du allerede var strømkunde kunne de love lavere priser. Hverken selskapet selv, teleselskapet de leier nett fra eller prisen på abonnementene var spesielt interessant eller overraskende.

Det som derimot er interessant er hvor langt bak den norske it-bransjen ligger når det gjelder å diversifisere tjenestene sine.

For mange begynte det hele med kombinasjonen av bank og forsikring. Dette er såkalte hånd-i-hånd tjenester der man lett kan se en symmetri mellom tjenestene. Forsikring tilbys nå også av komplett og Rema 1000. Symmetrien begynner med andre ord å viskes ut.

Norwegian skulle ikke bare fly folk hit og dit, de skulle også ta seg betalt via egen bank. Da eier de kunden helt fra feriebestilling til inkassovarselet i postkassen. For det handler om å få mer ut av kundene dine. Skal du kjøpe noe på komplett kan du like gjerne ta opp forbrukslån hos de, samt slenge på en forsikring. Tom sparte 5.000 kroner kan vi lese på Kompletts hjemmesider. Bra for Tom.

Forsikringen til Komplett leveres av en annen aktør, det samme er det med mobilabonnementet til kraftselskapet. Det er altså ingen begrensninger for hvilke tjenester man tilbyr, så lenge man kan selge den til eksisterende kunder. Dette er det penger i, og dette må it-bransjen hive seg rundt og bli med på.

Bank er en selvsagt og enkel tjeneste man kan tilby. Men det må da være mer spennende tjenester der ute man kan tilby? Følgende forslag er kun ment som inspirasjon, men skulle det være interesse for dette kan jeg kontaktes under.

Maten oppbevares i kjølige datasentre.

Evry leverer allerede det meste til de fleste, men de har kanskje ikke tenkt på hjemlevering av mat. Maten oppbevares i kjølige datasentre og leveres til kundene som uansett skal ha en tekniker på besøk. Jo oftere systemet bryter sammen, jo oftere får kunden mat. En positiv vinkling på noe ellers negativt. Vel bekomme.

Microsoft vil inn i skolene, det er det liten tvil om. Hvorfor ikke tilby skoleskyss til barn, en slags Uber for skolebarn. Hver sjåfør er også en Microsoft-evangelist og presto! Så er det ikke lenge før tredjeklassingene selv implementerer Azure og setter opp Dynamics for å hjelpe med husholdningsøkonomien. Tjenesten er selvsagt gratis, og man må bare regne med at den krasjer innimellom.

Men det finnes også rom for andre, det er et hav av løsninger man kan tilby. IBM kan for eksempel tilby alle Lotus Notes kundene sine… eller kanskje ikke. Men hva med å tilby kundene sin egen lille Watson-maskin. Ikke nok ytelse til å drive et helseforetak selvsagt, men den kan i det minste hjelpe deg å vinne i brettspill.

Mulighetene er uendelige, og det er på tide at it-bransjen hopper på tjeneste-toget.

Telenor, som allerede leverer alt mulig virker det som, bør slå seg sammen med NSB og tilby kundene sine rabatterte reiser. Man kan uansett ikke ringe og klage på dekning når det ikke er dekning på togene. Green Mountain gir sine kunder fordeler hos Ikea, mot at de bygger egne datasentre kun ved hjelp av en unbrakonøkkel. Flatpakket og ferdig lever til din nærmeste hule.

HPE kan tilby billige reiser til India, siden kundene uansett drives derfra, DNB kan tilby alle Vipps-kundene sine gratis kurs hos Glasspaper, så kan de fikse tekniske feil selv. Mulighetene er uendelige, og det er på tide at it-bransjen hopper på tjeneste-toget før det er for sent. For det er kanskje ikke lenge til Kid Interiør og Coop kommer på banen med infrastruktur-tjenester og software-as-a-service.  

Jan Birkeland er redaktør i Computerworld og PC World.