STORE MEN FÅ: Har Android virket mot sin hensikt, siden det er så få som har suksess, spør Jan Birkeland. Illustrasjon: gfkDSGN/Pixabay

Når alle vinner, taper vi

KOMMENTAR: Husker du organisert sport som syv-åring, der alle fikk diplom, alle var vinnere og ingen skulle tape? Sånn virker det som om livet fortoner seg i mobilverdenen også.

Publisert Sist oppdatert

Det er nemlig slik at Android for tiden har rundt 85 prosent markedsandel. Mesteparten av de resterende prosentene står Apple for, med smulene til Microsoft. Android er regnet som et av vår tids beste muligheter; et gratis operativsystem der telefon-produsentene selv står frie til å legge på sin egen software. Det var nesten for godt til å være sant.

Det er det heller ikke. Av alle produsentene er det kun en eller kanskje to som virkelig har nytt godt av Android og kapitalisert på muligheten den gav. Resten, LG, Sony, Motorola, HTC og så videre faller langs veien. Samsung står igjen som kjempen i markedet, med en heseblesende Huawei pustende i nakken.

Grunnene er kanskje mange, men det er lett å trekke fram Samsungs enorme markedsføringsmuligheter og Huaweis enorme produksjon og nettverksforbindelser. Flere av mobilprodusentene selger håndsettene sine til tap, med få unntak. Sony er et slikt unntak, men den magre inntjeningen blir liten mot tidligere investeringer og dertil tap i nettopp dette markedet.

HTC, LG, Motorola... listen er lengre, men disse lager fremdeles gode håndsett som absolutt kan konkurrere både med Apple og Samsung. Så hvorfor får de det ikke til? Apple er et kapittel for seg selv, det er ingen grunn til å tro at salgene der skal ned, til tross for en generell utflating i markedet. Apple har institusjonalisert seg som et økosystem, der en Iphone er en god investering fordi den snakker pent sammen med resten av it-utstyret ditt.

Men heller ikke denne tanken kunne redde Windows Phone som nå har en forsvinnende liten markedsandel som kun peker nedover.

Samsung mangler litt av dette økosystemet, men med det nylige oppkjøpet av Harman (med merkevarene Harman Kardon og JBL)  kommer Samsung til å dukke opp i flere bilder med sine løsninger.

Mens det går nedover med de etablerte merkevarene, står et annet Kinesisk merke i angrepsposisjon, nemlig Xiaomi. Slik Huawei gjør, lager de telefoner som konkurrerer med de beste, men til redusert pris. De har også en fordel i de underutviklede markedene, der Apple og Samsung stadig går glipp av andeler.

Så blir det slik da, at LG, HTC, Motorola og lignende ikke lenger er viktige nok til å havne på noen pall. Foreløpig får de fremdeles fine diplomer for å ha vært med, men når det kommer andre bakfra og i større fart blir de gjort til tapere alle sammen.

Det er snart ingen diplomer igjen, og det er bare et spørsmål om tid før flere produsenter forsvinner fra markedet. Og med færre spillere i mobilmarkedet blir det til slutt brukerne som taper.

Og vi får ikke engang diplom.

Jan Birkeland er redaktør i Computerworld og PC World.