Illustrasjon: iStock

TJENER PÅ TV: Tradisjonelt er ikke veien lang mellom TV-selskaper og teleoperatører, og sistnevnte tjener gode penger på strømming, skriver Arne Joramo. Illustrasjon: iStock

Når tele kjøper TV

TELEKOMMENTAR: Videostrømming er teleoperatørenes beste venn. Derfor kjøper tele opp TV, skriver Arne Joramo.

Vil du fortsette å lese, velg et av alternativene nedenfor

  • Logg inn!

    Du har abonnement og er registrert som bruker.

  • Har abonnement!

    Du har abonnement, men ikke registrert deg.

  • Bestill abonnement!

    Digital tilgang er inkludert i alle våre abonnement.

Overgangen fra vanlig lineær-TV til strømmetjenester skyter fart. Det truer topplinja til distributører, framfor alt kabelselskapene. Dette er en av årsakene til at AT&T kjøper Time Warner. Slik oppkjøp kan også skje i Norden. Og det kan også skje motsatte veien. At TV-selskaper kjøper teleoperatører.

toppsjef Dennelind sier Telias tradisjonell AT&T/Time i et at mellom satellitt via Warner-fusjonen kommer Johan av kabel TV TV-distribusjon til Internett-distribusjon. skifte og

- Alle markeder er ulike, men ja jeg tror dette kommer. Kanskje også fra andre retningen der TV-selskap er kjøperen, sier han til Industri Dagens .

noe også tror analytikere Flere i kan lignende Norden. skje svenske

det er Hva som er bakgrunnen for denne endringen? Tradisjonelt er ikke veien lang mellom TV-selskaper og teleoperatører. Og det er jo ikke så lenge siden Telenor via Apressen var en betydelig eier i TV2. I Sverige er 40 prosent av operatøren «3» eid av Wallenbergs Investor. Wallenberg er også dominerende eier bak EQT som igjen eier teleselskapene Broadnet og Tampnet i Norge.

Hvorfor er det kabelselskapene som er mest utsatt for effektene av strømmetjenester?

det er Ganske har enkelt TV-distribusjon. størst fra inntekter de som fordi

halvårsskifte 1,1 Omregnet og kroner TV-distribusjonen siste milliard internett 289 inntekter internett-aksess inntekter ikke de i milliarder til ca. TV-rettigheter, TV aksess de mest. var da På belemret kroner utgift topplinja internett-aksessen enkelt 259 med på er og betydelige på ord med. betyr TV. TV-kunder. for aksesskunder har som på årsinntekt internet-aksess ut TV-distribusjon. fordi det ved 1,4 fra 432.000 eksempel andre på var ARPU 354.000 betyr har i På Get må beløp kvartal. På den det Deres andre i bunnlinja kroner. størst en Ganske med er Get for

aksess et aksess startet Canal sårbar. kunder kabelselskapene aksessen. med Med Get tjeneste. De ord Historisk og TV ARPU betydelig enn andre Trolig høyere på Altibox fiber har bilde. Canal har de TV. Digital med lignende på har på somviktigste på Digital flere startet kabel en og på mindre enn har

Næringsliv Dagens hadde nylig en artikkel der de konstatere at en kunde kunne spare 4.000 kroner årlig ved å si opp TV-en (for Get er det i realiteten i snitt 3.384 kroner). Daglig leser vi om at ungdommen i økende grad går over til bare nettbasert TV. Jeg behøver ikke gå lenger enn til min egen datter som nylig flyttet i egen leilighet sammen med en venninne. 19-åringene kuttet TV-en og abonnerer kun på nett. De ser jo knapt på vanlig lineær-basert TV.

2015 2016, 2014, totalt 2,2 3.000 det synkende siste i flere Norge faktisk millioner. nå 7.500 oversikt antall året. i ut. enn med situasjon iallfall Vi Get flere mulig TV-abonnenter flater er fikk viser i året flere Nkoms 2017, der en er blir eller har i år og vært tilbakegang. Veksten i første

er TV-selskapene TV-inntekter. Det fem men kanskje skjer tvunget 30 på brått, ha omstilling. til en om langsiktig de vil år ikke topplinja   Teleoperatørene så i og begge nedgang prosent

betyr det For TV2 for eksempel at TV2 Sumo nå er hovedsatsingsområdet. Det er ikke lenge siden vanlige nisjekanaler var det. For teleoperatørene er utfordringen å få mer av inntektene dreid over på aksess. Men det er ingen enkel operasjon. Man prøver seg med bundling med strømme-pakker. Men hver pakke (unntatt NRK) koster, og operatøren blir ganske sikkert sittende igjen med mindre på bunn…

Kommentar