Kommer ikke inn i kanalen

Kommer ikke inn i kanalen

Forhandlerne er skeptiske til å ta inn svitsjer fra D-Link.
-- HP, 3Com og Cisco selger mange svitsjer fordi kompetansen i kanalen er så stor. Vi har en stor jobb foran oss, sier Hans Petter Hansen, markedssjef i D-Link Norge.

På hjemmemarkedene i Asia selger taiwanesiske D-Link store mengder med svitsjer. I Europa og USA er først og fremst selskapets portefølje av trådløst utstyr som går unna. Men det finnes unntak. I Sverige er D-Link, ifølge Hansen, den tredje største svitsjeleverandøren etter Cisco og HP.

Referansekunder

På denne siden av kjølen går det tyngre. Ikke bare er forhandlerne motvillige, bedriftskundene er også skeptiske til å kjøpe nettverksutstyr fra et såpass ubeskrevet blad som D-Link. Nå jobbes det med å bygge opp referansekunder. Klassekampen er en av de litt større svitsj-kundene D-Link har fått den siste tiden.

D-Link ubeskjedne mål er å bli et slags Cisco for små og mellomstore bedrifter. Pris framheves som det fremste konkurransefortrinnet, i tillegg til stor bredde i sortimentet.

-- Det er lite vi ikke har, i alle fall av det kundene etterspør. Vi er bare litt billigere enn Dell, 3Com og HP, men mye billigere enn de store gutta (Cisco, red.anm), hevder markedssjefen.

Helt på kanten

I sommer lanserte D-Link Xstack, en serie med fem stablebare Gigabit-svitsjer egnet til bruk både i stjerne- og ringstrukturer. De kan brukes i stamnettet, såvel som for å få gigabit helt ut på pulten.

Det er i kanten av nettverket Hans Petter Hansen håper det skal bli plass til utstyr fra D-Link. Sentralt i nettet er Cisco for sterke. Dessuten er kundene mer prisbevisste når de nærmer seg kanten av nettet. Det passer D-Link bra.

-- Det er mye kjøpslåing på kantsvitsjene fordi kunden har brukt alle pengene i kjernen, hevder den forhenværende Cisco-mannen.

Robuste og sikre nettverk er slagordet til D-Link. Utfordringen blir å overbevise markedet om at funksjonaliteten er like god som hos de mer etablerte produsentene. Hansen er ikke i tvil.

-- De andre prater ned vår funksjonalitet. Men det er bare fordi de ikke har giddet å sette seg inn i våre produkter.