Komplett kvitter seg med databutikkene

Dataleverandøren Komplett har valgt å selge de seks databutikkene sine. Årsaken er at selskapet vil konsentrere seg om elektronisk handel.
De siste tre årene har stadig større del av Kompletts salg gått via internett. I fjor gikk hele 70 prosent av omsetningen på drøyt 1,3 milliarder via Kompletts nettsider. Denne utviklingen gjør at Komplett nå ønsker å satse 100 prosent på den digitale salgskanalen.

Derfor har de nå inngått en avtale om salg av databutikkene. De seks butikkene omsatte i fjor for 174 millioner kroner med et driftsresultat på 6,1 millioner.

Transaksjonen gjennomføres ved at det opprettes et nytt selskap som overtar alle databutikkene. Det nye selskapet vil eies av lederne av de seks databutikkene og Komplett ASA. Eieforholdet vil være henholdsvis 53 prosent og 43 prosent.

Komplett mottar 13 millioner kroner for transaksjonen. I tillegg vil det være et treårig omsetningsavhengig vederlag på rundt en million per år.