Komplett leverer varene som avtalt

Komplett leverte som forventet. Årsomsetningen steg med 48 prosent til 1,36 milliarder kroner. En liten nedtur i november forårsaket resultatvarselet i begynnelsen av desember, men etter det har salget tatt seg opp igjen.

E-handel betyr stadig mer for Komplett, og utgjorde i fjerde kvartal i fjor 70 prosent av konsernets omsetning mot 15 prosent i første kvartal 1999.

Administrerende direktør Eric Sandtrø har tro på framtiden. Han viste til at handel over nettet nå synes å ha slått gjennom i Norge. 1,7 millioner nordmenn kjøpte varer og tjenester for 18 milliarder kroner over nettet i fjor, ifølge E-forum/MMI.

Santrø uttrykte en liten bekymring. Komplett har ingen gjenklang som varemerke, og er lite kjent som brand. Det kan svekke veksten, men Sandtrø vet å handle.

-- Vi er størst i Norge, men ikke veldig kjente. I år vil vi legge langt mer vekt på markedsføring. Jeg garanterer at dere vil se mer til oss, sier han.

Litt slakkere

Veksten skal fortsette, men ikke like kraftig som i fjor. Årsomsetningen steg 48 prosent. I år skal den stige med 30 prosent. Men slakken innebærer ingen ny dramatisk vending. Den ble varslet allerede 4. desember i fjor.

Sandtrø og styreleder Bengt Thuresson kunne presentere en resultatvekst etter skatt på 20,7 prosent til 56,7 millioner kroner, og en kontantbeholdnings på 53 prosent til 176,5 millioner kroner ved utgangen av året.

Vika Atrium var stinn av folk under resultatpresentasjonen. De virket rimelige fornøyde, bortsett fra Jan Eiler Fleischer, aksjefondsjef i Gambak:

Hvorfor foreslår ikke styret i Komplett å dele ut et større utbytte enn to kroner per aksje når det kunne vært ti, spurte han.

Fleischer antydet at et utbytte på fem eller seks kroner per aksje ville vært mer tilfredsstillende for aksjonærene. Styreleder Bengt Thuresson hadde svar.

-- Vi har en forretningsfilosofi der vi tror på stor omsetning av aksjen, og at våre eiere skal tjene penger på handel.

Han viste til at antall eiere i løpet av det siste året ble mer enn fordoblet fra i underkant av 400 til i underkant av 1.000.

-- For øvrig er dette første gang vil deler ut utbytte. Dette er en begynnelse. I tillegg ønsker vi med vår store kontantbeholdning å vise omverdenen, og spesielt våre leverandører at vi er et bunnsolid selskap som er i stand til å betale for oss, sier han.

Nye land på blokka

Selskapet skal bruke pengene til å bygge opp et lager i Europa. Kontantbeholdningen gir også Komplett gunstige innkjøpsordninger. Det slår ut i lavere priser og flere kunder på nettet, understreket Sandtrø.

-- Våre største kunder ligger på rundt to prosent av omsetningen. Vår viktigste styrke er at vi kan håndtere mange kunder og ordre samtidig. Alle ordre blir besvart på kundens språk, sier Sandtrø.

20 prosents av selskapets omsetning er nå i utlandet: Sverige, Tyskland, Storbitannia og Irland. Selskapet oppretter nå et EU-kontor i Nederland. Nye land vil følge.

Det er nærliggende å spørre seg om vi ikke snart også oppretter et salgskontor i Nederland.

-- Vi har flere andre interessante land på skisseblokka, sier Sandtrø til Computerworld.