120 000 iPad-er solgt på én dag

120 000 iPad-er solgt på én dag

Trådløs-modellen dobbelt så populær som 3G-utgaven.

Interessen for iPad i USA ser ut til å være enorm. Fredag begynte Apple å ta imot forhåndbestillinger, og i løpet av de to første timene ble 50 000 eksemplarer revet vekk, melder Fortune.

Ifølge beregningene gjort av Investor Village skal Apple ha solgt hele 120 000 iPad-er i løpet av den første dagen etter at forhåndsbestillingene startet.

Apple antas å ha mellom 300 000 til én million eksemplarer klar for leveranse den 3. april, så risikoen er stor for at mange som har forhåndsbestilt innen den tid blir nødt til å vente på sitt eksemplar. Det er kun lov å bestille to eksemplarer per person.

iPad kommer i to modeller, en med trådløs nettilkobling og en med trådløs nettilkobling pluss 3G - altså internett-tilkobling gjennom mobiltelefonnettet. Hver av disse kommer i tre minnekonfigurasjoner (16 GB, 32 GB og 64 GB).

Ifølge tallene til Fortune ser kundene ut til å foretrekke den billigere trådløs-modellen over 3G-varianten i forholdet cirka 2:1. De tre minnekonfigurasjonene ser ut til å være omtrent like populære.

- Tåpelig å bestille nå

At det ikke engang foreligger en eneste test av en ferdig produksjonsmodell ser ikke ut til å legge nioen demper på iPad-interessen. Imponerende, mener analytiker i Valcent Financial Group, Victor Castroll.

- Apple har klart å generere over 75 millioner dollar i inntekter på en dag med et produkt som 99,9 prosent av kjøperne ikke har sett eller tatt på. Og vi er fortsatt tre uker unna, sier Castroll til Fortune.

Galen Gruman, journalist i amerikanske PC World, er imidlertid ikke like overbevist. Han mener det bare er idioter som kjøper iPad usett.

- Hvorfor blåse av 500 til 830 dollar på en dings som ikke engang er hva du forventer? Vent tre uker for å se helt sikkert hva den faktisk gjør og hvilke overraskelser, bra og dårlige, Apple har stappet inn i iPad, skriver PC World-journalisten.

Så kan man jo diskutere om det angivelig gode salget skyldes Apples sterke merkevare eller at de har laget et produkt folk vil ha. Forventningene er i hvert fall skyhøye.

- Jeg bestilte en iPad med forventninger om nye måter å oppleve læring på. Jeg håper å kunne bruke iPad for å dra nytte av nye innovasjoner som e-lærebøker, magasiner, tekstbehandling og presentasjoner, sier den amerikanske studenten Kevin Paffrath til Macworlds internasjonale nyhetstjeneste.

iPad med trådløst internett sendes ut 3. april i USA. 3G-utgaven kommer senere den samme måneden. Norsk lanseringsdato er ennå ikke kjent.

Les om: