3D-programmet Maya 2011 lansert

3D-programmet Maya 2011 lansert

Autodesk Maya 2011 nå med 64-bit.

Avatar er laget i Maya. Den norske animasjonsfilmen Slipp Jimmy Fri ble laget i Maya. Nå slipper Autodesk 2011-versjonen.

Programvaregiganten Autodesk fortsetter å styrke programmene sine for Mac-plattformen. Nå er 2011-årgangen av kreative pakker blitt lansert, deriblant Maya, som er en highend 3D-programpakke.

Det er interessant å se at Mac fortsetter å støttes som programvare-plattform også for tungt spesialisert programvare som finnes på flere plattformer - som for eksempel hovedkonkurrent Windows. Maya har en fortid med UNIX-kodebase og var derfor relativt lett å porte over til OS X.

Autodesk

Etter at Autodesk kjøpte Maya i 2005, ble det spekulert heftig i om Autodesk ville stanse den videre utviklingen av programmet til fordel for et annet 3D-program som fantes i stallen fra før: 3d Studio Max. Også dette var resultat av et oppkjøp i sin tid, og i nyere tid har også Softimage XSI blitt kjøpt opp av nettopp Autodesk.

Heldigvis fortsetter Autodesk sin Mac-satsning på flere fronter. Med unntak av Houdini er nå alle de største 3D-pakkene samlet på ett brett hos Autodesk. Houdini finnes forøvrig også for Mac, så om du er nysgjerrig på å ta skrittet over i 3D-verdenen, er det enklere enn noensinne for Mac-brukere.

Mac-nytt

Av vesentlige Mac-relaterte nyheter for versjon 2011 av Maya er altså full støtte for 64-bit. Dette betyr at mer minne kan adresseres, noe som er høyst avgjørende for komplekse scener med tusenvis av assets eller polygoner.

I tillegg har Autodesk integrert støtte for Apple Final Cut Pro EDL i kamera-sequenceren for pre-visualisering. Denne funksjonen er plattform-uavhengig.

Du kan lese mer om Autodesk Maya 2011 og hva som er nytt her. Programmet er ikke billig, men det finnes en fullt ut funksjonell opplæringsversjon dersom du er ny i faget. Se demo-video under.

Les om: