- 5 prosent, ikke 30 prosent!

- 5 prosent, ikke 30 prosent!

Markedsanalytiker tror Apple bommer stort på abo-krav.

- Suksessen med iPhone og iPhone har ført til at Apple har mistet gangsynet.

- Å ta 30 prosent av abonnementsinntektene til innholdsleverandører til iPad og iPhone kan føre til faneflukt over til Android-plattformen.

Påstander som dette har sett dagens lys i hopetall de siste dagene, etter at Apple kunngjorde ny abonnementsløsning for innholds-apper solgt via App Store, for eksempel abonnement på aviser og tidsskrifter for iPad.

Men denne gang kommer utfallet mot Apple fra det som regnes som særdeles innflytelsesrikt hold: toppsjefen for markedsanalysefirmaet Forrester.

LES OGSÅ:

Apple kunngjør abo-system

Det var i midten av februar at Apple kunngjorde sine nye retningslinjer for innholdsleverandører som ønsker å distribuere innhold via App Store.

Abonnementsløsningen gjennom App Store kalles for «In-App Purchases» og går ut på at man kjøper tjenesten - i dette tilfellet abonnementet - innenfra app-en. Innholdsleverandørene kan riktignok velge om de også vil tilby abonnement gjennom egne kanaler, men i så fall kan de ikke tilby abonnementet der til lavere pris enn de tar for det via App Store.

Og ettersom abonnement via App Store trolig vil være mye enklere å håndtere for kundene enn å måtte begynne fikle med kredittkortet og holde rede på passordene sine hos en rekke forskjellige innholdsleverandører, vil trolig de fleste kundene velge å gjøre det via App Store.

Der Apple altså tar 30 prosent av beløpet.

Har suksessen gått til hodet på Apple?

George Forrester Colony, som grunnla det amerikanske markedsanalysefirmaet Forrester Research i 1983, går på sin blogg sterkt ut mot Apples utspill. Han mer enn antyder at Apple-ledelsen har latt suksessen de siste årene gå til hodet på seg.

- Dominerende markedsposisjoner kan gjøre mye rart med en toppsjef og hans eller hennes ledelsesteam, skriver Forrester-sjefen på bloggen sin.I dette tilfellet er han overbevist om at suksessen som Apple har hatt med iPhone og iPad, har ført til at selskapet nå fullstendig har feilberegnet prisingen på innholdet som kan leveres på disse enhetene.

LES OGSÅ:

Her er The Daily

Markedsanalyseselskapet har regnet seg frem til at innholdsleverandører på app-plattformene bør anse fem prosent som den høyeste avgiften de kan være villig til å betale for å få levert innholdet sitt. Dette er altså bare en sjettedel av hva Apple mener deres tjeneste i form av abonnementsadministrasjon via App Store er verdt.

LES OGSÅ:

Apple hisser på seg media

Resultatet av Apples politikk kan komme til å bli en faneflukt over til Android-plattformen, spår Forrester-sjef Colony. Han ser for seg en gjentakelse av historien fra 1980-tallet da Microsoft ønsket alle og enhver velkoimmen inn i sin utvikler-verden, mens Apple stilte krav som skremte selskapets allierte og partnere vekk.

I 2014 kan vi stå overfor et app-internett-marked som ser omtrent slik ut: 80 prosent Android, 10 prosent Apple og 10 prosent andre, skriver Colony.

En Forrester-undersøkelse har nylig vist at 45 prosent av brukerne av nettbrett sier de bruker omtrent like mye tid på å anvende apper som på å bruke nettleseren. App-bruken gjør med andre ord et kraftig innhold i folks nettleser-vaner, noe som gjør det fremtidige app-markedet særdeles viktig.

Les om: