Acer og Toshiba øker mest i Norge

Acer og Toshiba øker mest i Norge

Norske forbrukere vil ha ny pc, og stadig flere vil handle på Elkjøp.

Både produsenter og forhandlere på det norske markedet har tro på et godt kvartal for pc-produsentene målt i antall solgte pc-er. Det viser en undersøkelse Finansavisen har gjort i forkant av publiseringen av sine kvartalsvise pc-salgstall.

HP og Dell, de to største aktørene på bedriftsmarkedet, har ikke salgstall tilgjengelig, men begge har ifølge Finansavisen inntrykk av at salget gikk omtrent som i fjor.

Både Acer og Toshiba, som står sterkest i forbrukermarkedet, melder imidlertid om sterk vekst i pc-salget.

Elkjøp ikke fornøyd

Elkjøp solgte 30 prosent flere pc-er i første kvartal 2010 enn samme kvartal året før. Omsetningen er opp med 20 prosent, men André Hesselroth, Elkjøps salgssjef for data, er likevel ikke fornøyd.

- Fjerde kvartal 2009 solgte vi 70 prosent mer enn vi gjorde fjerde kvartal 2008, sier Elkjøp Norge, til Finansavisen.

Hesselroth tror Elkjøp tar markedsandeler, og sier at å ha produkter kundene etterspør til riktig pris i butikkene og i nettbutikken, samt at annonserte varer faktisk er å få kjøpt, er grunnen for veksten.

Arne Falbach, daglig leder i Elprice, sier at pc-salget økte med 20 prosent i årets første kvartal sammenliknet med fjorårets første kvartal.

- Data var en av våre beste kategorier. Utfordringen er snittprisen per pc, sier Falbach.

Selger 300.000 pc-er

Siden 2006 er det solgt én million eller mer pc-er hvert år. Det gjør nordmenn til verdensmestere i pc-kjøp målt i antall solgte pc-er per capita.

Første halvår er ifølge Finansavisen vanligvis de svakeste kvartalene i forhold til salget, mens salget løfter seg i årets to siste kvartaler. De siste årene er det solgt nesten 300 000 pc-er i løpet av årets første kvartal.