Adobe fortsetter Flash-kampanjen mot Apple

Adobe fortsetter Flash-kampanjen mot Apple

Apple undergraver nettet, sier Adobe-gründere.

Flash-krigen mellom Apple og Adobe ser ut til å bli langvarig.

Etter at Apple-sjef Steve Jobs publiserte et åpent brev med seks argumenter mot Flash for et par uker siden, har Adobe slått tilbake flere ganger.

Det siste utspillet er et åpent brev fra Adobes gründere mot Apples holdninger samt en kampanje hvor de fronter valgfrihet på nettet.

Les mer:

Hva handler Flash-krigen om?

Adobe elsker Apple, men...

- Det vi ikke elsker er når noen tar fra oss vår frihet til å velge hva man lager, hvordan man lager det og hva man opplever på nettet.

Slik lyder Adobes nye «Freedom of Choice»-kampanje. Sammen med et åpent brev skrevet av Adobe-grunnleggerne Chuck Geschke og John Warnok går Adobe nå hardt ut mot Apples anti-Flash-holdning.

Adobe mener at forbrukere skal ha fri tilgang til sine favorittapplikasjoner og innhold, uansett hvilke datamaskiner de har, hvilken nettleser de foretrekker eller hvilke enheter som passer deres behov.

- Ingen bedrift - uansett hvor stor eller hvor kreativ - burde få diktere hva du kan lage, hvordan du lager det eller hva du kan oppleve på nettet, lyder brevet titulert «Our thoughts on open markets ».

Geschke og Warnock beskriver deretter hvordan Adobe opp gjennom årene har delt spesifikasjonene for både PostScript og PDF. I tillegg deler de nå også spesifikasjonene for Flash, noe som gjør det i hvert fall teoretisk mulig for utviklere å lage alternativer til Adobes Flash Player, skriver Macworld.se.

- Vi anser at Apple, ved å ta den motstatte tilnærmingen, har tatt et skritt som kan undergrave neste kapittel for nettet, kapittelet der mobile enheter blir vanligere enn datamaskiner, der hvilket individ som helst kan bli utvikler og der innehold er tilgjengelig hvor som helst og når som helst.

- Til slutt mener vi at spørsmålet er dette: Hvem kontrollerer World Wide Web? Vi tror at svaret er ingen - og alle, men absolutt ikke ett enkelt selskap.

- Apple er Big Brother

Årsaken til ord-tumultene mellom Apple og Adobe er at førstnevnte nekter å tillate Flash-teknologi på iPhone, iPod touch og iPad. Apple mener blant annet at det tømmer batteriet og går ut over ytelsen. I tillegg er ikke Flash en åpen standard.

Saken nådde nye høyder da Apple nylig endret vilkårene i sin utvikleravtale slik at det ikke lenger er tillatt for iPhone-utviklere å bruke tredjepartsverktøy. Avgjørelsen satte en stopper for Adobes planlagte verktøy i CS5 som skulle hjelpe utviklere å konvertere Flash-programmer til iPhone-applikasjoner.

Adobes teknologisjef Kevin Lynch slo tilbake ved å kalle Apple for "Big Brother" - den rake motsetningen av hva selskapet en gang stod for.

- Jeg synes det minner om 1984 på mange måter, sa Lynch, med tydelig referanse til Apples berømte Macintosh-reklame fra 1984 som illustrerte Apple som en rebell mot det etablerte kontrollsamfunnet og hentet inspirasjon fra George Orwells roman 1984.

Adobe sier nå at de har gitt opp Apple og at de i fremtiden kommer å fokusere Flash-utviklingen på konkurrende mobile plattformer som Googles Android-operativsystem.

Lager Flash-konkurrent?

Apple har vært tause både før og etter Jobs' åpne brev, men ble nylig kjent at selskapet er i ferd med å utvikle sitt eget alternativ til Adobes Flash og Microsofts Silverlight.

Gianduia heter det nye rammeverk som ble vist frem på den uavhengige messen World of WebObjects Developer Conference (WOWODC) allerede i fjor. AppleInsider beskriver Gianduia som "et klientbasert rammeverk for rike internettapplikasjoner" som baserer seg på HTML 5, Javascript og CSS.

- Gianduia vil gjøre det mulig for Cocoa-utviklere å lage nettapplikasjoner med rikt innhold med webstandarder uten hjelp fra en proprietær web-plugin som Flash eller Silverlight, skriver AppleInsider.

Cocoa er rammeverket (Application Programming Interface = API) for å utvikle programvare for Mac OS X. Apple bruker allerede Gianduia på visse deler i sin amerikanske nettbutikk.

PS: Synes du det er vanskelig å henge med i svingene når det gjelder krigen mellom Apple og Adobe? Social Media Graphics har laget en grafisk sammenstilling her.

Les om: