Alle tar feil om tavle-pc-en

"Alle" tar feil om tavle-pc-en

Det er innholdet som blir revolusjonen, ikke tavle-pc-en.

KOMMENTAR: «Alle» er i dag opptatt av Apples ventede tavle-pc, som etter alle solemerker er det som blir lansert på Apples pressekonferanse i kveld norsk tid.

Noen spår en ny Apple-suksess, andre tror det blir en flopp. «Alle» tar feil.

Apple-sympatiserende observatører – og andre som erkjenner Apples suksess-historie – snakker helst om Apple-folkenes talenter innen design, brukervennlighet og til dels markedsføring som grunnlaget for den nye suksessen som er i vente når det gjelder tavle-pc-en. Men etter Macworld.nos oppfatning har de plassert fokus på feil sted.

Det samme gjør de som spår den ventede tavle-pc-en nord og ned. De peker gjerne på at vi har sett en hel rekke tavle-pc-er bli lansert opp gjennom pc-historien, men at suksessen har vært høyst beskjeden, på grensen til en flopp. Selv om Apples tavle-pc ser ut til å bli stiligere og mer brukervennlig enn de tavle-pc-ene vi hittil har sett, blant annet fordi man vil slippe å bruke stylus eller annet pekeredskap, er ikke produktet så revolusjonerende at Apples navn alene borger for suksess. Tvert imot står vi nå foran en av Apples få, men dundrende fiaskoer, hevder disse observatørene.

«Hemmelig» innholdsbutikk?

Maworld.no mener altså at begge disse spådommene – suksess på grunn av design eller fiasko fordi design her ikke hjelper – er gale.

La oss se nærmere på hva som er grunnlaget for Apples fantastiske suksess når det gjelder iPod og iPhone.

Det fantes en masse mp3-spillere på markedet da Apple lanserte sin første iPod i 2001. Selv om iPod var en særdeles stilig musikkspiller, var den i seg selv ikke noen revolusjon. Suksessen kom da man kombinerte iPod med Apples musikkbutikk, iTunes Music Store. Selv om det også fantes andre lovlige kilder for nedlasting av musikk på begynnelsen av 2000-tallet, kom iTunes Music Store, lansert i 2003, raskt i en spesiell situasjon takket være stort musikkutvalg og den enkle måten å kjøpe musikken på. Ved hjelp av iTunes-programvaren for Mac og Windows kunne man kjøpe rimelig musikk med et museklikk.

Senere supplerte Apple denne nettbutikken med en mengde annet innhold – spill, video og ikke minst de revolusjonerende podcast-ene, som gjorde det mulig å lytte til radioprogrammer og se opplæringsvideoer når som helst og hvor som helst. Til slutt fjernet Apple navnet «Music» fra nettbutikken sin, fordi man kunne kjøpe så mye annet der i tillegg til musikken. I dag heter den bare iTunes Store.

Suksessen gjentok seg med iPhone, som kom på markedet i USA i 2007 og i Norge i 2008. Egentlig var det mer enn nok av mobiltelefonmodeller å velge mellom, og en del observatører sa de hadde liten tro på at Apple ville greie å bane seg vei inn på dette markedet. Tross sin stilige design var iPhone en middelmådig mobiltelefon, påpekte de.

Da de etter hvert måtte medgi at iPhone likevel ble en suksess, var forklaringen gjerne at Apple er dyktigere enn de fleste til å drive med markedsføring, slik en talsmann for Elektronisk Forpost Norge hevder i Aftenposten i dag. Sett med de riktige brillene på er dyktig markedsføring det samme som å være flink til å lure folk til å kjøpe noe de egentlig ikke trenger.

Suksessen til iPhone er imidlertid først og fremst App Store. Programvarebutikken for iPhone-programmer bygger på det samme konseptet som iTunes Store for salg av musikk, tv-serier, lydbøker, filmer og annet innhold. Faktisk er App Store en integrert del av iTunes Store.

Ekstremt mye innhold

Dette konseptet er det all grunn til å tro at Apple nå vil videreføre for sin nye tavle-pc. Om det blir en separat og frittstående «iTablet Store» – eller hvilket navn den vil få – eller en integrert utvidelse av den eksisterende iTunes Store gjenstår å se. Vi får vite det om noen timer. Men at vi står overfor en ekstremt lett tilgang til ekstremt mye innhold som hovedsuksessfaktor for Apples tavle-pc, er jeg for min del ganske overbevist om.

I utgangspunktet kunne Apple ha designet sin tavle-pc så stygg og kjedelig som bare det – takket være innholdsnettbutikken ville den likevel ha blitt en suksess. Men vi vet jo at Apple har lagt ned utallige timer med utviklings- og design-arbeid i å få produktet så innbydende, delikat og brukervennlig som mulig. Noe annet ville ha vært utenkelig. Derfor blir tavle-pc-en en suksess også takket være Apples talenter innen design, brukervennlighet og markedsføring. I så måte har de rett, de som har trukket frem disse tre suksessfaktorene. Men altså bare et stykke på vei.

For det er innholdet – og den enkle tilgangen til det – som vil være kjernen i suksessen. For Apples tavle-pc, slik det har vært det for iPod og iPhone.

Dette betyr også at de langvarige spekulasjonene og kranglene vi har hatt om hvordan tavle-pc-en kommer til å se ut og fungere, har vært en debatt om mindre viktige sider av konseptet, selv om en hel verden i kveld sikkert vil fortsette å snakke mest om dette.

Les om: