Alle tiders pc-nedtur

Alle tiders pc-nedtur

Katastrofale salgstall for fjerde kvartal 2013. Bunnen er snart nådd, mener analytikerne. Norske it-eksperter ser nyanser i bildet.

I en fersk analyse fra Gartner anslår selskapet en nedgang på 6,9 prosent i pc-salget i fjerde kvartal i fjor. Til sammen ble det levert 82,6 millioner pc-er dette kvartalet, hevder selskapet. IDC er moderat bedre i prosent, med en nedgang på 5,6 prosent og 82,2 millioner enheter

Sju på rad

Dette er det sjuende kvartalet på rad der det er nedgang for pc-omsetningen i følge analytikerne.

- Selv om leveringene sank globalt i fjerde kvartal, vil vi se en uflating spesielt i USA. Vekst i nettbrettsalget er spesielt en utfordring i nye markeder. I vekstøkonomier er første nettenhet en mobil, og første databehandler et nettbrett. De går ikke via pc, sier Mikako Kitagawa, analytiker i Gartner som en kommentar til tallene til nyhetstjenesten til Computerworld.

Det eneste markedet der pc-salget holdt stand, var Japan, forteller Gartner.

- Ikke engang julesalget klarte å bremse nedgangen, og for sjuende kvartal på rad sank pc-omsetningen, sier Loren Lowerde, analytiker i IDC ifølge nyhetstjenesten til Computerworld.

Lenovo i tet

De to største pc-leverandørene i verden er HP og Lenovo, som har slåss og byttet ledertrøya det siste året. Lenovo vant siste kvartal med vekst i sitt pc-salg. Selskapet sliter i eget hjemmemarked, Kina.

Dell raser opp som en sterk utfordrer på tredje plass, og anses å bli en sterkere utfordrer når selskapet ikke lenger er børsnotert. Nå kan selskapet tenke langsiktig igjen.

Acer fikk grisebank og tapte 21 prosent i pc-salg i siste kvartel. Det brakte dem ned til nivået der Asus ligger.

Utflating, men æra over

Norske it-eksperter Computerworld har kontaktet er enige om at pc-markedet går mot en utflating, men er ikke overrasket over nedgangen.

- Jeg vet ikke om det kommer til å skje i 2014, men på et eller annet tidspunkt vil nedgangen for PC-salget flate ut. Som rapporten ganske riktig peker på, dekker smartfoner og brett langt bedre forbrukernes behov for underholdning og kommunikasjon, men saken er jo at de har flere behov enn det.

Dette sier Eirik Newth. Forfatteren og astrofysikeren er en aktiv kommentator til det som skjer på den digitale arenaen.

- Jobbmessige og hobbymessige behov som krever mer enn det brett kan levere, vil sørge for at det fortsatt vil finnes et PC-segment i fremtiden. Det spennende blir å se hvordan segmentet utvikler seg i 2014. At Apple fortsatt vil eie en solid andel av highend-markedet, virker åpenbart. Samtidig ser vi at Google med sine Chromebooks gjør innhogg i lavpris-markedet. Tynnklient-laptoper er PC-kategorien som har vokst raskest i 2013, og ligger an til å gjøre det samme i år.

Han får langt på vei støtte av Hans-Petter Nygård-Hansen. Kommunikasjonsrådgiveren har en lang karriere i it-bransjen og driver bedriftsbloggen hans-petter.info.

- Den tradisjonelle pc-en vil forsvinne og bli erstattet av langt mer fleksible enheter - derav hybrider - som kan være alt fra en telefon, til et lesebrett til et nettbrett eller laptop, alt ettersom hva man skal utføre på den. Og med videre utbredelse av høyhastighets mobilt Internett og skytjenester vil også behovet for lokal lagring bli mindre. Hvor raskt vil det gå er helt avhengig av hvor raskt markedet tilpasser seg mulighetene.

Han er temmelig definitiv når det kommer til tidsskiftet.

- Pc-æraen er definitivt over, ikke bare for denne gangen, men for alltid. Det handler ikke lenger om pc-er, men om smarttelefoner, nettbrett, «phablets», ultramobiler og andre.

«Phablets» er markedsføringsfolka sitt forsøk på å lage noe nytt der noe nytt ikke trengs. Det er hva de vil at vi skal kalle smartmobiler med store skjermer, mellom 5,3 og 6,9 tommer. Det er et konstruert ord der «Phone» og «tablet», smarttelefoner og nettbrett er dratt sammen til et.

Hva er i et navn?

Grunnen til at de to analyseselskapet har forskjellige tall for salget skyldes også forskjellige metoder. IDC opererer med litt høyere tall for totalmarkedet, og litt lavere nedgang i fjor. De operer med et totalmarked på rundt 300 millioner pc-er for 2013, der Gartner opererer med rundt 10 millioner færre enheter.

Usikkerheten i tallene kan både skyldes forskjell i kilder og metode. Men også inndeling av produkttypene kan gi forskjellige tall. Typisk gjelder dette for når et nettbrett slutter å være et nettbrett, og egentlig er en pc. Det er ikke bare analyseselskapene som sliter med det.

- PC slik det i sin tid ble definert av IBM er definitivt utdatert som definisjon. Spørsmålet er om vi kommer til å redefinere termen i tiden fremover. En smarttelefon er jo i høyeste grad en svært personlig datamaskin. For ikke å snakke om Glass, smartklokker og andre «wearables». I en så innovativ fase som vi er inne i nå, må man spørre seg om det i det hele tatt gir noen mening å holde fast på slike definisjoner, sier Newth.

Pc-en er død, leve pc-en

Det kan altså virke som pc-æraen er over for den type digital enhet vi kjenner som pc. Dersom det ikke ser ut som et pc-tårn eller en foldbar bærbar datamaskin med skjerm og tastatur med integrert mus og kjører pc-os som Win 7/8 eller MacOS 10.x, er det ikke en pc.

Tidligere i uka varslet Gartner at det totalt vil bli solgt 2,5 milliarder digitale personlige enheter i år – de aller fleste er en variant av mobiltelefon, og Android vil være største OS. Så selv om pc-salget stabiliseres rundt 300 millioner enheter, vil andelen pc-er bli mindre og mindre av det som brukes til personlig databehandling.

- Jo, det vil man kunne si, i alle fall for forbrukersegmentet. Andelen PCer som er i bruk vil fremdeles holde seg høy i arbeidslivet, så PCer og PC-applikasjoners betydning for verdiskapning vil fortsette å være høyere enn salgstallene tilsier i lang tid fremover, poengterer Newth.

- Spørsmålet er hva PC-produsentene og Microsoft gjør med resten av markedet. Det er brukerbehov som før eller siden vil sørge for at fallet flater ut. Microsoft kan bare håpe på at den utflatingen skjer så fort som mulig.

Ny bruk for nye brukere

En av grunnene til at andre enheter tar over eller fyller ut markedet, henger også sammen med endringer i bruken.

- Legger vi godsiden til, så kan vi også si at pc-ens tid - i den grad en pc er en personlig databehandlingsenhet - er forbi, fordi databehandling ikke lenger er personlig, men delt. Delt via en "alltid pålogget»-hverdag hvor man er på nett hvor som helst og på hva som helst og får tilgang til hva som helst fra hvem som helst. I ordets forstand blir pc erstattet med SC - Shared Computing, eller Social Computing, hevder Nygård-Hansen.

Mangfoldet i enheter og design innebærer åpner også for kjente utfordringer i ny innpakking.

- En annen utfordring som ligger i denne utviklingen er om vi forbrukere har noe valg. OS-krigen eller økosystem-krigen som pågår går jo ut på å lage "lukkede" systemer som skal tvinge kundene inn i det ene eller andre økosystemet. Vi har fryktelig mye å velge mellom, men vil vi ha den beste brukeropplevelsen, må vi derimot velge varsomt, poengterer Nygård-Hansen.

Les om: