Alle vil ha nettbrettnytt

Alle vil ha nettbrettnytt

... men få vil betale for å få nyhetene på Ipad og de andre nettbrettene.

Til tross for at stadig fler bruker nettbrettene sine til å holde seg oppdatert på nyheter, er villigheten til å betale for innhold svært liten.

Det er NTB som melder dette, fra en undersøkelse utført av Pew Research Center og The Economist Group hvor forskere har gransket hvordan nettbrett-eierne faktisk bruker enhetene sine.

Ikke villig til å punge ut

Resultatene er dårlig nytt for mediebedrifter som satser på nettbrett som en inntektskilde.

Totalt 11 prosent av amerikanere har kjøpt seg nettbrett, og til tross for at 53 prosent opplyser at de bruker nettbrettet til daglig nyhetslesing, så er det bare 14 prosent av disse som har betalt for gleden. Av de spurte i undersøkelsen, oppgir èn av fem at de er villige til å betale 30 kroner i måneden for slik tilgang til nyhetsapplikasjoner.

- Da nettbrettet kom trodde mange observatører at dette kunne endre de økonomiske betingelsene for digitalt nyhetskonsum. Men den troen var basert på at folk ville laste ned spesielle nyhetsapper som organisasjonene kunne ta betalt for, sier forskerne bak undersøkelsen.

I stedet viser altså resultatene fra undersøkelsen at de fleste leser nyhetene gjennom vanlige nettlesere.

Lanserer digitalabonnementer

Aftenposten lanserte som en av de første i Norge sin nyhetsapp 31. mars i år, og har fått gode tilbakemeldinger. 7. juni i år ble Aftenposten på Ipad betalingstjeneste. For de som allerede abonnerer på Aftenposten koster den digitale versjonen 49 kroner ekstra i måneden.

Dersom du ikke abonnerer på papir-versjonen er den digitale versjonen tilgjengelig for 239 kroner i måneden.

Anette Mellbye i Aftenposten bekrefter at avis på nett er mer lest enn Ipad-versjonen, og at det er som forventet.

- Vi har flere digitale leseprodukter, og det ene er applikasjonen for Ipad. Vi var oppe i 35.000 brukere da vi skrudde på betaling, og da gikk tallet noe ned, sier Mellbye.

Hun forteller videre at den største kundegruppen for Aftenpostens digitale utgave er de som abonnerer på digitalpakken, men at hun ikke kan opplyse hvor mange brukere de har for øyeblikket.

Likevel er digital avis viktig for Aftenposten.

- Ipad-versjonen er et viktig satsingsområde. Jeg tror det er viktig for de aller fleste aviser, avslutter Mellbye.