Alt om spill på Mac DEL 1: Lekende lett

Alt om spill på Mac DEL 1: Lekende lett

Mac blir stadig mer aktuell som spillplattform. Her er den første av sju artikler om spill på Mac.

Når noen sier ordet «dataspill», tenker du da på Apple? Neppe.

Kanskje iPhone og iPod touch, men sannsynligvis ikke på Mac.

Spillmarkedet har imidlertid endret seg en del for Mac-hoder i senere tid, og nå finnes det Mac-versjoner av flere av de mest populære pc-spillene.

Eksempler på pc-spill som har funnet veien til Mac-plattformen i senere tid, er BioShock, World of Warcraft og Need for Speed: Carbon. Dette er alle såkalte ports - det vil si oversettelser av pc-versjonen til Mac OS X.

Ofte tar det dessverre flere år før en Mac-versjon foreligger. BioShock 2-oppfølgeren er allerede ute for Windows og konsollene. Så det er fremdeles et stykke igjen til Mac-en blir en native spillplattform.

Men er det strengt tatt nødvendig?

I våre dager er det fullt ut mulig å kjøre Windows-spill på Mac, og med tanke på hvor lett det er så spørs det om vi kommer til å se noe skred av native spill for Mac med det første. Men det gjør egentlig veldig lite. Ulempen er at man må vedlikeholde en Windows-installasjon med alt bryderiet og de kostnader det medfører.

Men så kan man faktisk også bruke andre pc-programmer som ikke finnes for Mac dersom det er behov for det. En ekstra utgift blir det riktignok.

Dessuten finnes programmet CrossOver, som lar deg kjøre mange pc-spill uten å ha Windows installert. Det beste vi kan håpe på er vel at CrossOver-utviklingen blir så god at man faktisk kan kjøre et hvilket som helst pc-spill direkte.

Apple har, fra å være på konkursens rand i 1997, gjenerobret sin sterke posisjon i pc-sfæren. Spesielt overgangen til Intel-prosessorer borget for en liten revolusjon i OS X-verdenen.

«... Den største uviklingen innen spill skrevet for Apple-maskiner vil vi nok fremdeles komme til å se for iPhone / iPod Touch, og nå også iPad-plattformen...»

Plutselig ble det enklere å skrive Mac-versjoner av Windows-programmer. Det hele så rosenrødt ut for spillenes posisjon for Mac.

Rett som det var, under produktlanseringer og presse-events, fikk Apples programvare-partnere demonstrere nye spill for plattformen. Men det store antall titler og de store suksessene har uteblitt.

Det siste er forøvrig ikke helt sant. For iPhone er blitt en stor suksess for Apple - også for utviklere.

Som eksempel kan vi ta PopCaps Plants vs. Zombies, som nylig kom for iPhone. På litt over en uke ble det solgt over 300 000 kopier. Med en pris på 3 dollar stykket (cirka 17 kroner) blir det nesten en million dollar på bare ni dager. Med tanke på at Apple står for driften av utsalgsstedet, og at piratkopiering nesten ikke finnes på plattformen, så er det klart slikt frister.

Den største uviklingen innen spill skrevet for Apple-maskiner vil vi nok fremdeles komme til å se for iPhone / iPod touch, og nå også iPad-plattformen. Løsningen er attraktiv for både brukere og programmerere, og med Apple som drifter i bakgrunnen er dette et solid fundament for videre utvikling.

Og så håper vi Apple får rett når de spår et nytt gullrush for iPad - med mange gode spill også.

I DEL 2 AV ARTIKKELSERIEN "ALT OM SPILL PÅ MAC" BRINGER VI EN OVERSIKT OVER MAC-SPILL OG VISER DEG HVOR DU FINNER DEM. FØLG MED PÅ MACWORLD.NO I MORGEN, FREDAG 7. MAI.