Alt om spill på Mac DEL 6: Et tilbakeblikk

Alt om spill på Mac DEL 6: Et tilbakeblikk

Suksesser og tabber i Apples historie.

Spill for Mac har alltid vært et litt spesielt tema. For grafikk har tross alt vært et kjerneområde for Apple helt siden den originale Macintosh ble introdusert i 1984 og bidro til å revolusjonere den personlige datamaskinen med sitt grafiske brukergrensesnitt.

Ikke bare det – grafisk bransje lever og ånder (fremdeles) for Mac. Helt siden Quark XPress og Adobes Photoshop ble introdusert, opprinnelig bare for Mac, har Apple hatt en helt spesiell posisjon innen DCC (fremstilling av digitalt innhold).

Men Apples maskiner, selv om de til å begynne med var teknisk overlegne sine DOS- og Windows-baserte artsfrender, fikk aldri den samme utbredelsen. Mye av dette skyldes det faktum at det ikke var programvare tilgjengelig i samme utstrekning. Heller ikke spill. Apple hadde riktignok fordeler både i programvare og i maskinvare. Men til en høy pris.

QuickTime

Apples tidligere operativsystem, System 7, var tidlig ute med omfattende støtte for grafikkoperasjoner.

Ikke minst kastet Apples satsning innen filmverdenen også av seg i form av introduseringen av QuickTime video-komponenten. QT var en integrert del av operativsystemet og var et teknologisk gjennombrudd da det ble lansert i 1991.

QuickTime kunne enkelt integreres i spill og multimedietitler skrevet for Mac. Ryktene vil dessuten ha det til at Microsofts svar på QuickTime, Video for Windows, som ble lansert året etter QuickTime, inneholdt mange tusen linjer med kildekode stjålet fra Apple.

I tillegg hadde Apples maskiner fordelen av å ha fremragende maskinvare tilgjengelig, for eksempel lyssterke skjermer med strålende fargegjengivelse. Apple samarbeidet med Sony, som leverte Trinitron-baserte monitorer som ble solgt under Apple-navnet.

God grafikk

Og så hadde Apple meget gode grafikkort med tilhørende drivere og rutiner. Det fantes en rekke spill, for eksempel Lucas Arts-produserte spill, som hadde vesentlig bedre grafikk enn pc-variantene. Det fantes faktisk egne Easter Eggs i spillene som gjorde at man kunne skru over på pc-grafikkmodus for å se hvor dårlig den var sammenliknet med Mac.

Men samtidig som personlige datamaskiner ble utbredt rundt omkring i de tusen hjem, opplevde verden en eksplosiv økning i omsetningen av spillkonsoller. Det var spesielt Nintendo som ledet an, med sin 16-bits suksess Super NES. Og ble raskt overskygget av Sonys originale 32-bit PlayStation fra 1994.

I tillegg til Microsofts XBox er det fremdeles disse selskapene som er dominerende på spillkonsoll-markedet - Nintendo med sin Nintendo Wii, Sony med PlayStation 3, og Microsoft med XBox 360.

Pippin

Apple registrerte 90-tallets konsoll-fenomen og meldte sin interesse. Sammen med japanske Bandai utviklet Apple en spillkonsoll med det litt mystiske, hobbit-aktige navnet Pippin.

Den frittstående konsollen skulle fokusere på CD-ROM baserte multimediespill.

Multimedia var det store buzz-ordet på midten av 90-tallet, og interaktive CD-ROM-plater ble aldri den suksessen man hadde sett for seg.

Apples Pippin ble produsert i et begrenset opplag, og hadde ironisk nok det samme problemet som den første Macintosh – få programmer og stiv pris. I dag regnes Apples fremstøt i konsoll-verdenen som en av de største it-feilsatsningene noensinne.

Undervisning

Et annet kjerneområde for Apple har lenge vært undervisningssektoren. Apple har tidligere hatt egne maskiner beregnet utelukkende på skoler og undervisningsinstitusjoner.

Og her har det historisk sett også vært en del spill, spesielt med fokus på det pedagogiske aspektet, fortrinnsvis for barn og unge. Dessuten kommer en del interaktive titler blant annet med fokus på språkundervisning, leksika, oppslagsverk og slikt.

I SISTE DEL AV ARTIKKELSERIEN "ALT OM SPILL PÅ MAC" SER VI PÅ IPHONE SOM SPILLMASKIN. FØLG MED PÅ MACWORLD.NO FREDAG 14. MAI.

Les om: