Alt om spill på Mac DEL 7: iPhone som spillmaskin

Alt om spill på Mac DEL 7: iPhone som spillmaskin

Med iPhone har Apple gjort stor suksess på spillfronten.

Apples største suksess på spillfronten må nok sies å komme fra en helt annen innfallsvinkel enn Mac-en – nemlig fra iPod-verdenen.

Vi tenker i første rekke ikke på de få spillene som finnes å få kjøpt til iPod, men snarere til det faktum at iPod-formatet og brukervennligheten gjorde den til en enorm suksess. Alle har vel minst en modell av lommeformat-musikkspilleren.

Men da Apple lanserte iPhone og iPod Touch, tok man skrittet fra en ren bruksgjenstand (en musikkspiller) og over til datamaskiner i lommeformat. For det er det en iPhone og en iPod touch – som kjører samme operastivsystem som iPhone – i virkeligheten er. Små datamaskiner som passer i lommen.

OS-et som driver disse enhetene er faktisk en nedskalerte versjon av OS X som Apple benytter for sine datamaskiner. For plutselig hadde man en plattform som kunne «gjøre alt». Og som ble så populær at mange begynte å utvikle for den – ikke minst fordi det er enkelt og kjent.

Tusenvis av små mer eller mindre nyttige programmer finnes å få lastet ned, enten gratis eller til et lite beløp.

Og det er Apples andre suksess i forbindelse med iPhone-modellen: Nettopp det at man hadde et eget, lukket økosystem for enkel distribusjon av programvare som garanterte utviklerne både de digitale rettighetene man ønsket seg og samtidig et utsalgssted der Apple sto for drift og markedsføring.

Lite piratkopiering

I dag finnes det lite piratkopiering på plattformen, blant annet fordi den såkalte jailbreakingen som låser opp telefonen ikke er for dem med svakt hjerte.

Utviklernes største bekymring i våre dager er Apples strenge kvalitetskontroll med hvilken programvare som tillates solgt i iTunes App Store. Men dette er i ferd med å bedre seg, og i dag kopierer alle de andre smarttelefon-leverandørene Apples App Store-suksess.

På bussen og toget

Når det gjelder iPhone som spillmaskin så favoriserer nok formatet først og fremst det Apple selv kaller for casual gaming.

Med dette menes små og relativt enkle spill som fyller et lite tomrom i hverdagen. Noe man spiller mens man sitter på bussen, på toget eller på flyet. Dette kan være små spill som Orbital, men også mer omfattende produksjoner som Super Monkey Ball, Need for Speed, Secret of Monkey Island eller Final Fantasy I og II.

La deg likevel ikke bli lurt av det lille formatet – iPhone-skjermen er høyoppløselig og lyssterk, og lar også mer ambisiøse spill komme til sin rett. Takket være berørings-sensitivitet og det innebygde akselerometeret må maskinen nesten regnes som en håndholdt konsoll i seg selv.

Og Sonys PSP har for alvor begynt å merke konkurransen fra iPhone og ikke minst iPod touch, som er spesielt populær blant yngre, ikke minst som spillmaskin.

Når vi nå ser landsdekkende norske aviser anmelde iPhone-spill, er det et sterkt vitnesbyrd om utbredelsen.

DETTE VAR SISTE DEL I SERIEN OM SPILL PÅ MAC. GIKK DU GLIPP AV EN ARTIKKEL?

Les om: