Android-brukere klager mest

Android-brukere klager mest

Android-brukere er den brukergruppen som er minst fornøyd med programvaren som er tilgjengelig for smarttelefoner.

Analysebyrået WDS har kommet frem til at det er Android-kunder som oftest klager over programvarefeil på telefonen.

Etter en gjennomgang av 600.000 kundeoppringninger til operatører utført det siste året, er selskapet kommet frem til at det oftest er Android-telefoner det gjelder, når kundene har problemer med programvaren.

Dyrt å reparere

Totalt handlet 14 prosent av samtalene relatert til android-mobiler om programvarefeil, og retur av smarttelefoner koster som kjent mye for mobiloperatørene.

Ifølge undersøkelsen til WDS koster det operatørene totalt to milliarder dollar i året for retur og reparasjon av android-mobiler. Elleve prosent av alle telefoner relatert til Windows Phone er relatert til programvare, sju prosent til iPhone og seks prosent av samtalene relatert til Blackberry.

Ikke vesentlige feil

WDS tror årsaken til at det er flere telefoner med programvarefeil på Android er at det er mange forskjellige leverandører av Android.

- Mange operatører behandler Android som en standard implementering med konsekvent kundeerfaring. Androids kundeerfaring varierer derimot enormt mellom de ulike enhetene, sier markedssjef Tim Deluca-Smith, i WDS.

Han understreker at det ikke ble funnet vesentlige feil på Android under arbeidet med analysen.

Les om: