App-butikken blir ny juletradisjon

App-butikken blir ny juletradisjon

Rekordhøyt salg av iOS- og Android-apper første juledag.

Apples iOS-enheter – iPhone, iPad og iPad touch – har bidratt til å skape en ny juletradisjon i mange hjem: app-innkjøp hos App Store.

Det samme er tilfelle hos Googles Android Market-butikk.

25. desember, altså første juledag i Norge, «Christmas Day» i USA, har i år som flere år tidligere visst seg å være den travleste dagen hos App Store og Android Market, melder amerikanske Macworld .

Når julegavene er pakket opp, viser det seg at mange sitter med en ny iOS-enhet eller en Android-enhet i fanget. Og da er naturligvis fristelsen stor til å logge seg inn på App Store eller Android Market. For en iOS- eller Android-enhet uten en masse apper duger jo ikke til noe særlig.

Det er nettanalysebyrået Flurry som fastslår dette etter å ha sett på besøkstallene på de forskjellige app-butikkene på nettet, inkludert iTunes App Store hos Apple og Android Market hos Google.

I tillegg har firmaet sjekket tallet på aktiveringer av nye iOS- og Android-enheter. Det er åpenbart at dette har vært svært populære julegaver verden over.

I perioden fra første juledag til 1. januar 2012 forventer analyseselskapet én milliard app-nedlastinger totalt.

Populære julegaver

Det gjennomsnittlige antallet nye iOS- og Android-aktiveringer i perioden fra 1. til 20. desember, var 1,5 millioner per dag. På første juledag spratt tallet opp i 6,8 millioner aktiveringer, ifølge Flurry.

Dette betyr at antallet nye iOS- og Android-enheter som ble tatt i bruk første juledag, lå hele 353 prosent over gjennomsnittet for de tre første ukene i desember, skriver Flurry-selskapet i et blogginnlegg.

Tallet representerer også en kraftig økning fra første juledag i 2010, da det ble registrert 2,8 millioner aktiveringer.

125 prosent flere apper

Analysebyrået registrerer også nedlastinger av apper, og her viser det seg at tallet for første juledag lå 125 prosent over gjennomsnittet for dagene fra 1. til 20. desember.

Første juledag ble det registrert hele 242 millioner nedlastinger av apper hos App Store og Android Market, mot 108 millioner i snitt per dag de tre første ukene i desember.

Tallet for app-nedlastinger – altså dels av gratis-apper, dels av betal-apper – første juledag var mer enn dobbelt så høyt som noen enkelt dag tidligere så lenge iOS- og Android-enheter har vært på markedet. Unntaket var julaften, 24. desember, da tallet kom opp i 150 millioner nedlastede apper.

Målingene er basert på Flurry Analytics, programkode som er innbakt i over 140.000 apper. Flurry hevder at selskapet på denne måten greier å fange opp nesten 100 prosent av alle iOS- og Android-enheter som blir aktivert hver dag, i tillegg til at antallet nedlastinger av apper blir registrert.

Disse tallene sammenlignes så med informasjon som Google og Apple offentliggjør, og slik kommer Flurry frem til sine prognoser.

Selskapet avslutter rapporten med å skrive at app-utviklerne kan vente seg et riktig godt nyttår, ettersom alle signaler peker i retning av stor vekst i app-anskaffelsene.

Les om: