Appene vil bli dyrere

Appene vil bli dyrere

App-utviklere er på vei bort fra gratis- og billig-apper.

Gratis-apper og billig-apper til seks kroner som et éngangsbeløp er på vei ut. De vil bli erstattet av apper som bringer inn annonsekroner eller gjentagende inntekter basert på bruk eller abonnement.

Dette kommer frem i en undersøkelse som markedsanalysefirmaet IDC har gjennomført i samarbeid med Appcelerator. Sistnevnte er et California-firma som tilbyr verktøy og tjenester for app-utviklere. 2235 utviklere av applikasjoner for mobile enheter var med på spørreundersøkelsen.

LES OGSÅ:

Microsoft angriper Apples App Store

– Utviklerne er på vei bort fra gratis-apper og er i ferd med å gjøre seg mindre avhengig av 6-kronersapper, heter det i rapporten.

Sju salgsmodeller

Utviklere av apper for mobile enheter har i alt sju forskjellige salgsmodeller å velge blant, og mange bruker flere enn én salgskanal.

LES OGSÅ:

Ti milliarder nedlastinger fra App Store

Den mest brukte modellen er fortsatt å selge apper gjennom nettbaserte app-butikker – 59 prosent av de spurte bruker denne salgskanalen.

43 prosent selger sine apper ved å annonsere for dem. 42 prosent baserer seg på såkalte «in-app-kjøp», der man betaler om igjen for en ny versjon av varen via den appen man allerede har kjøpt. Det klassiske eksempelet er at man kan kjøpe nye brett i Angry Birds-spillet direkte fra appen.

34 prosent har valgt det som i rapporten beskrives som merkevarelojalitet og engasjement, mens 26 prosent benytter mobilhandel der man kan betale for varen fra en mobilenhet – «mobile commerce». Like mange benytter abonnement og 10 prosent bruker rabattkuponger og lojalitetsprogrammer.

Den forretningsmodellen som vokser raskest, er mobilhandel. Denne salgskanalen er vokst fra 14 prosent i fjor til 26 prosent i år, en vekstrate på hele 86 prosent.

Mer komplekse apper

App-markedet er i ferd med å modnes, noe som gjør at vi få mer komplekse apper. Appene utvikler seg fra enkle, innholdsbaserte apper til apper som utnytter stedsinformasjon, sosiale medier og tjenester «i skyen». Det begynner også å komme transaksjons-apper som til fulle utnytter mulighetene som ligger i mobilhandel, ifølge undersøkelsen.

LES OGÅ:

Slik funker Mac App Store

Den konkluderer med at etter hvert som kundenes brukererfaringer øker, blir appene mer sofistikerte. Det samme gjelder for kundenes forventninger samt mulighetene som dette medfører til å endre de underliggende forretningsmodellene.

Høy Android-vekst

På nettbrett-siden viser undersøkelsen at utviklernes interesse for Android-plattformen vokser raskere enn interessen for iPad. I litt mindre grad gjelder dette også for BlackBerry PlayBook.

74 prosent svarer at de er «veldig interessert» i å utvikle apper for Android-brett, en økning fra 62 prosent i fjor. 28 prosent sier de sikter mot BlackBerry PlayBook, opp fra 16 prosent i fjor.

Likevel er det iPad som fortsatt tiltrekker seg flest utviklere. Hele 87 prosent av utviklerne sier de vil utvikle for iPad. Men dette utgjør bare en vekst på tre prosent fra i fjor.

Android-butikker

Utviklerne ble også spurt om hvor de tror Android-appene vil være tilgjengelig – Android-apper vil jo kunne være tilgjengelig fra flere kilder, i motsetning til apper for iPhone og iPad, som bare fås gjennom Apples App Store.

82 prosent av de spurte sa de ville gjør appene sine tilgjengelig via Android Market. 37 prosent ville velge Amazons nye Android Appstore. 13 prosent nevnte Verizon Vcast, mens ni prosent svarte GetJar.

Det britiske nettstedet Digital Arts, som utgis av samme mediehus som står bak norske Macworld.no og PCWorld.no, kommenterer at den store interessen for Android kan være noe påvirket av lanseringene på CES-messen i Las Vegas, der det ble lansert mer enn 85 nye Android-baserte nettbrett. Spørreundersøkelsen ble utført én uke etter CES.

LES OGSÅ:

Drar du opp app-snittet?

Undersøkelsen viser at utviklerne nå tar konsekvensen av at app-markedet begynner å spre seg til flere plattformer. I fjorårets undersøkelse ville de fleste app-utviklerne utvikle apper for to plattformer, nå går de gjerne løs på fire plattformer.

iPhone mest attraktiv

iPhone er fortsatt det mest attraktive produktet å utvikle apper for. Hele 92 prosent svarte at de er «veldig interessert» i å utvikle apper for iPhone.

Deretter følger Android-telefoner med 87 prosent, iPad med 87 prosent og Android-nettbrett med 74 prosent.

LES OGSÅ:

TEST: aPad Google Android Tablet Laptop - iPad-alternativ til tusenlappen

Deretter er det et kraftig fall ned til 38 prosent for BlackBerry-telefoner, 36 prosent for Windows Phone 7 og 28 prosent for BlackBerry PlayBook.

Du kan lese Appcelerators rapport om undersøkelsen her .

Les om: