Apple best på support - igjen

Apple best på support - igjen

Mac er mest pålitelig for tredje året på rad, ifølge ny undersøkelse.

Apple selger Mac-er som aldri før. Ifølge en ny undersøkelse fra Rescuecom er kundene også svært tilfredse med maskinene sine. Selskapet kom nylig best ut i selskapets pålitelighetsrapport for 2010.

Rescuecom er reparatør av datamaskiner og lager sine statistikker ved å sammenligne antall supporttelefoner med antall datamaskiner solgt av hver produsent.

Ifølge Rescuecom avhenger påliteligheten av kvaliteten på komponentene og hvor god kundesupporten er. Hvis supporten er elendig, henvender kunder seg til tredjepartsløsninger som Rescuecom.

Tre år på rad

- Mac-maskiner er mest pålitelig og Apples kundesupport er den beste for tredje året på rad. Apple har beholdt sin posisjon uten å mislykkes, noe som er et bevis på hvor pålitelige datamaskinene deres er, sier sjef i Rescuecom, Josh Kaplan, til Macworlds internasjonale nyhetstjeneste.

Ifølge Rescuecoms undersøkelser hadde Apple en markedsandel på 8 prosent i fjerde kvartal 2009. Samtidig stod de bare for 2,2 prosent av supportsamtalene til Rescuecom. Apple får dermed en pålitelighets-score på 365, og ligger langt foran rivaler som Asus og Lenovo, som begge har 305. Enda lenger bak finner vi Toshiba med 199 og HP med 149.

Apples poengsum er imidlertid lavere enn i tredje kvartal i 2009, da de fikk 374, og i andre kvartal samme år, da poengsummen var 394.

Nyheten kommer samtidig som Apple har kapret tredjeplassen i BusinessWeeks årlige kundeservice-barometer. Selskapet er best blant teknologibedriftene, med Dell som nærmeste it-konkurrent på 23. plass. Dell havner for øvrig på en 9. plass i Rescuecoms pålitelighetsrapport.

Les om: